Går vores venskab i stykker?
brevkassespørgsmål af
Butterfly
14 år
Jeg har to gode veninder, A og B. Vi gør mange ting sammen og hygger os tit. Så har mig og A sovet sammen et par gange uden B fordi ...ja vi har jo vores behov. Altså du ved ... Det var ikke meningen B skulle vide det men nu har hun fundet ud af det og er jo blevet jalus og ked af det. Og spørger ind til om hun ikke er pæn nok osv. Vi har ikke rigtig svaret på det, bare sådan trukket lidt på skulderen. Hun føler sig jo lissom udenfor og det kan jeg måske godt lidt forstå. Os tres venskab er måske nok ved at forsvinde lidt så. Kan jeg gøre noget?

Svar:
Hey du
Der er svært med venskaber, ikke? Faktisk helt umuligt nogle gange. Alle, som har en ven/veninde vil være enige. Og noget af det aller-sværeste er at være i tvivl om, om venskabet skal forsætte. Fordi der findes ikke et rigtigt eller forkert svar. Og det kan godt være mega frustrerende.
Du beskriver at dig og 'A: har været mere sammen og også uden 'B'. Og du gør dig nogle tanker om det. Det kan sagtens være, du kan bruge noget tid på at overveje, om der skal ske en ændring med de her veninder. Det kan godt være svært at finde ud af, hvad den bedste løsning er. Især, når man er gode venner alle tre. Men du skal i hvert fald vide, at det er normalt at 'skifte ud' i sine venner. Jeg kan desværre ikke fortælle, har den gode beslutning for dig er. Men jeg kan måske stille nogle spørgsmål, så du kan tænke over det: Hvilken følelse får du i maven, når du er sammen med 'B'? Har du lyst til at hænge ud med hende og glæder du dig til se hende? Hvordan føles det, når hun ikke er med og du kun er sammen med 'A'?
Hvis nu du beslutter dig for at du ikke har lyst til at I skal være veninder længere, så vil jeg anbefale dig at tage en snak med 'B' hvor du forklarer hvorfor på en stille og rolig måde. Du skal nok regne med at hun vil blive ked af det, hvis hun er glad for jeres venskab.
Hvis du gerne vil prøve at fortsætte jeres fælles venskab skal du måske også overveje en samtale med B, om hvordan hun har oplevet den seneste tid, og hvad du tænker om den forandring der er sket mellem jer. Ligesom hendes følelse er helt naturlig, så er det også naturligt at man kan have forskellige slags relation på tværs af et venskab med tre veninder. Nogle ting kan sagtens være anderledes, mere tætte eller dybere mellem to af de tre, uden at det er nogens skyld, eller at det handler om at man ikke vil den tredje. Det er bare vigtigt at man prøver at snakke om det, så det ikke bliver sådan et "monster" som ingen taler om, men som samtidig fylder rigtig meget i venskabet.
Jeg håber, du bliver lidt klogere på, hvad du skal gøre. Du sidder i en svær situation og med en svær beslutning, så jeg krydser fingre for dig.
De bedste tanker
Mai