Gået lidt i stå
brevkassespørgsmål af
Hannah
16 år
Sagen er den at jeg simpelthen ikke føler at jeg har nok indhold i livet. Jeg keder mig hver ENESTE dag. Det har cirka stået på i et halvt år nu. Jeg ved aldrig hvad jeg skal lave når jeg kommer hjem fra skole eller i weekenderne jeg ser for det meste bare Youtube eller Netflix, men nu er det blevet lidt ensformigt. Derudover keder skolen mig også, jeg føler ikke jeg lærer noget, der er ingen udfordringer eller noget intressant, som virkeligt fanger mig. Jeg har heller ikke nogen fritidsinterresse men jeg har dog et fritidsjob.  Jeg har haft nogle knæproblemer så sport er ikke rigtigt en mulighed. Jeg gad virkeligt godt have en passion, men det har jeg desværre ikke da jeg har svært ved at holde fast i noget

Svar:
Kære dig!
Det kan være frustrerende, når hverdagen begynder at blive meget ensformig, så kan man nemlig godt begynde at kede sig og føle at ens liv mangler indhold. Samtidig kan det være en svær situation at komme ud af, for det er altid lettere at overskue bare at gøre det samme end at gøre noget nyt. Men lige så snart, man har fået til vane at opsøge nye ting og lave mere forskelligt, så er overskuddet pludselig et andet.
Du skriver, at du ville ønske, du havde en passion, men at det er svært for dig at holde fast i noget. Jeg tænker, at det handler mere om, at du måske ikke har fundet den rette hobby eller fritidsinteresse. Der er så mange forskellige ting, man kan give sig til som hobby - i mange forskellige boldgader. Nogle er meget kreative og maler, laver ler, strikker, hækler, syer, spiller musik eller lignende, men man kan også finde på mange andre ting. Det kan også være, der er et computerspil, du kunne blive interesseret i eller nogle bestemte typer dokumentarer eller lignende, som kunne være mere interessante at se end netflix. Det kan også være, du kan finde nogle bøger, du kunne gå igang med - måske finde et godt sted i naturen, hvor du kan sidde i ro og læse.
Dét at holde fast i en hobby kan nogle gange blive lettere, hvis man deler den med nogen. Måske du har en ven, der kunne være interesseret i at dele en hobby? Det kan være noget så simpelt som at gå en tur, men det kan også være at spille brætspil eller gå til kor.
Jeg er helt sikker på, der nok skal være noget, du kunne blive optaget af - du må bare igang med at udforske mulighederne!
Held og lykke!
Sophie