Kan ik glemme hende
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej.
min kæreste og jeg slå op for en uge siden men jeg stalker hende og savner hende ekstremt meget jeg får ondt i maven hvis jeg ser hende.  Men problemet er hun kunne ik sige hvorfor men har så fået det fortalt at 5 andre som snakker med hende og mig. Men det jeg syntes er det største problem er hun vil ikke engang kigge på mig og hun svarer mig ik hvis jeg snakker til hende og jeg er helt klar over der ik sker noget mellem os mere men hun har lovet mig vi kunne være venner og stadig fortælle hinanden alt men føler bare ik det er sådan du behandler mig
hvad skal jeg gøre. Et for at få snakket det igennem med hende og to blive venner og bygge et venneforhold op

Svar:
Hej med dig.
Jeg er ked af at høre, at du og din kæreste er gået fra hinanden. Det er altid rigtig trist, og jeg kan godt forstå, at du savner hende rigtig meget.
Sådan som jeg forstår dit brev, så har hun ikke givet dig en grund til hvorfor, I måtte slå op, og at hun nu ikke vil snakke med dig. Du skriver, at du godt ved, at der ikke kommer til at ske mere mellem jer, men at det går dig på, at hun har lovet dig at I kunne være venner, og at det nu ikke føles sådan. Du skriver, at du gerne vil snakke med hende, og at du gerne vil bygge et venskab op, men at du ikke ved hvordan.
Jeg kan godt forstå, at du synes at det er svært, for det er det også. At skulle gå fra at være kærester til at være venner, kan være noget af en udfordring, fordi man stadig kan have lidt romantiske følelser i klemme. Jeg lægger mærke til, at du skriver, at det er en uge siden, at I slog op, og derfor tænker jeg, at det måske stadigvæk er meget "friskt"? Forstået på den måde, at når det lige er sket, så kan det måske være, at både du og din ekskæreste har brug for lidt mere tid til lige at acceptere, at I ikke længere er sammen, før det kan fungere at være hinandens venner.
Måske det for jer begge kunne være rigtig fint med en pause, hvor I lige kan få lov at få det hele lidt på afstand og tænke på noget andet uden, at I skal rende ind i hinanden hele tiden? Nu kommer der en juleferie lige om lidt, og det kunne måske være en rigtig fin mulighed, for lige at få en pause, hvor I ikke skal se hinanden hele tiden. Det kan i hvert fald være rigtig svært at slippe de romantiske følelser igen, hvis man hele tiden ser den anden og skal forholde sig til personen. Samtidig sker der også så meget i julen, at det måske kan være med til at fjerne fokus lidt fra, at du savner hende.
Når I så kommer tilbage i skolen, kan det være at du kan prøve at spørge hende, om hun har lyst til at snakke? Så kunne du få en chance for at fortælle hende, hvordan du har det, og at selvom du accepterer, at I ikke skal være kærester, så vil stadig rigtig gerne være venner, også selvom det måske kræver lidt af jer begge at bygge det her venskab op.
Jeg kunne forestille mig, at hun vil sætte pris på din ærlighed, men jeg tænker også, at det er vigtigt at huske at lytte til hende, da hun måske har brug for mere tid, end du har. Måske det er derfor at hun har trukket sig lidt i løbet af den sidste uge? Det er i hvert meget forskelligt, hvordan man griber det an, og hvor lang tid man skal bruge til at komme sig over en ekskæreste. Så det kan være, at hun lige skal bruge lidt mere tid, før hun er klar til at være venner. Men jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du har mod på lige at give det lidt mere tid, og så se om I kan få et venskab bygget op. Jeg sender gode og positive tanker jeres vej!
De bedste hilsner
Amanda