Mit øje
brevkassespørgsmål af
Pixie
19 år
Hej brevkassen
Jeg har i mit højre øje under det nedre øjenlåg,  ved slimhinden (tror jeg det hedder) en lille gennemsigt bobble/ kugle.  Nogen gange er mit øje generet, med ved ikke om det er på grund af den eller noget andet. Er bare lidt bange for hvad det kan være? Synes godt det kunne ligne en conjunctival cyste, men jeg ved jo ikke hvad det er. Er bekymret for om det er noget farligt. Håber i kan hjælpe mig.

Svar:
Hej Pixie
Kan godt forstå, at du undrer dig over hvad det kan være. Sådan som du beskriver det, så lyder det ufarligt. Nogle gange er en knup bare en knup :-)
Som jeg forstår det, så sidder den lille boble på øjenlågets inderside. Lidt hurtig info om den del af øjet: Øjeæblet og indersiden af øjenlågene er beklædt med en tynd gennemsigtig slimhinde som man kalder bindehinden eller cojuctiva. I hinden er der slimceller og blodårer. Farven er normalt lyserød, men hvis øjet bliver irriteret bliver hinden rød og svulmer op.
Hvis boblen ikke svier, klør eller gør ondt eller får slimhinden til at blive rød og hævet, så er det usandsynligt at det skulle skyldes betændelse. Dvs. at det hverken er virus, bakterier eller andre uvelkomne gæster der er årsagen. Hvis den heller ikke gør dit syn dårligere, fx. at du ser sløret, er det sandsynligvis helt ufarligt.
Med det sagt så synes jeg at du skal kontakte en øjenlæge hvis det begynder at give dig gener der varer ved (fx. ændret syn, svien, kløe, smerter, rødme). En øjenlæge kan man selv kontakt og booke en tid hos, og du kan finde én ved at søge her: https://www.sundhed.dk/borger/guides/find-behandler/
Håber svaret kan hjælpe!
Dbh
Rebecka