Føler mig ikke god nok
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg er en pige på 16 år. Jeg har det rigtig svært med mig selv, og er nogle gange inde i perioder, hvor jeg virkelig bare ikke kan se meningen med livet. Jeg ved det lyder alvorligt, men jeg ved ikke hvorfor jeg har det sådan. Jeg har et godt liv, gode venner, en fantastisk familie og er god i skolen. Men når jeg kigger på mig selv, kan jeg ikke se andet end en fiasko, der ikke kan noget, og jeg ved, at det i virkeligheden ikke er sådan, men det er bare sådan jeg føler. Jeg er en meget genert type, og jeg tror ikke på mig selv og det er også det, jeg har det dårligt over. Jeg tænker tit: “hvorfor kan jeg ikke bare se alle de gode ting?”, men det er som om, at alle de mørke tanker tager over. Nogle gange tænker jeg over, om livet overhovedet er værd at leve, for jeg kan ikke se formålet med noget. Udenpå er jeg altid en glad og smilende pige, der ser ud til at have det godt og ikke have nogle problemer. Men sådan har jeg det ikke indeni. Jeg er føler mig ikke god nok til noget eller nogen, jeg er tit ked af det og tænker på mange ting, som man ikke skal tænke på. Jeg er en pige, der stiller høje krav til mig selv, og det er nok også derfor, jeg mest oplever nedture. Jeg føler jeg skal leve op til krav, som jeg ikke kan, og jeg bliver ved med at nedgøre mig selv. Hver gang der sker noget dårligt, så tænker jeg på, om jeg også bare er dum og ikke kan finde ud af noget og jeg tænker på det i lang tid efter. Jeg holder altid mine følelser for mig selv, og viser ingen hvordan jeg virkelig har det. Jeg kan ikke få mig selv til det. Jeg har meget lav selvtillid og selvværd, og det er jeg rigtig ked af. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få glæden tilbage i livet. Det er som om ingenting betyder noget mere. Jeg ved ikke hvordan jeg skal håndtere det. Jeg har ikke lyst til at snakke om det med nogen, for så føler jeg, at jeg skuffer alle. Hilsen mig

Svar:
Kære mig
Først vil jeg sige til dig, at det er rigtig godt, at du skriver her til brevkassen. Det er en god start for at få taget hul på dine udfordringer.
Jeg kan høre at du er i en periode hvor du oplever dig selv som en fiasko og at dit liv ikke giver mening. Det er rigtig hårdt at have det sådan og tungt at bære på alene. Især fordi du ikke synes du kan tillade dig at have det sådan, fordi du synes du burde være glad og tilfreds. Det er sikkert skamfuldt for dig overhovedet at have de tanker du beskriver. Jeg tænker, at det altid er rigtigt at have de følelser og tanker man har, og at der altid er en god grund til at du har det som du har det. Der er mange ting man som 16 årig, skal forholde sig til og man er under pres hele tiden for at præstere i skolen, blandt vennerne og i familien. Og vi lærer allerede fra lille af, at man helst skal se godt ud og have overskud, hele tiden. Sandheden er, at det er der ingen der har.  Ikke mange har lyst til at vise deres sårbarhed og indrømme at man har svært ved noget, men jeg er næsten sikker på, at hvis du spurgte dine veninder, om de kender til dine tanker, ville de sige ja. Det er nemlig meget normalt at være kritisk overfor sig selv og forlange meget mere end man gør af alle andre. Du skriver, at du kan tænke at livet ikke er værd at leve. Det er der også mange andre end dig der gør når alt bare er svært og man ikke kan se nogen vej ud. Du er altså slet ikke alene om de tanker du har. Det gør ikke tankerne mindre eller lettere at bære, men det kan måske være en lille trøst, at vide, at andre har det på samme måde som en selv.
Jeg kan høre på dig at du har svært ved at snakke med nogen om det. Jeg vil anbefale dig, at sige det til en du har tillid til, for det hjælper altid at snakke med en om hvordan man har det. Det kan måske være en god lærer som du er tryg ved eller en anden voksen. Hvis det er for svært kan du f. eks få en tid hos din læge og snakke med vedkommende om det. Det er ihvertfald vigtigt at du får hjælp, for sådan skal du ikke gå og have det. Og du er noget værd. Og det er vigtigt at du selv kommer til at tro på det. En måde du helt konkret kan øve dig i at finde ud af at du er værdifuld, er at sige det højt til dig selv. F. eks "Jeg er helt ok og god nok som jeg er". Skriv det på nogle post its og sæt dem op på dit værelse. "Jeg er smuk", "Jeg er god" "Jeg er helt ok". Det lyder måske fjollet, men det hjælper.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for mere, er du også altid velkommen til at bruge vores chat, eller bruge brevkassen igen. Held og lykke med det hele.
Bedste hilsner
Kirsten