Føler ikke der nogen der forstår mig
brevkassespørgsmål af
R
21 år
Kare cyberhus jeg har det raktig dørlig fordi jeg føler nogen af personalerne/pædagogerne på mit bosted ikke forstår at jeg har et handicap og har nogen gange har brug for hjælp til forskalige ting som at få vasket gulv og for hjælp til at få fyldt vand i min drikkedunk og at blive sat gang med opgaver som at gøre rent, de bliver ved med at sige at jeg kan men masse ting selv. Nogen gange vil de ikke hjælpe mig med ting de godt ved jeg ikke kan. Det går så jeg føler mig maget stresset og prasset og har tanker om at jeg ikke vil leve mere eller at jeg ville ønske jeg ikke havde et handicap hvad skal jeg dog gøre for at blive glad igen

Svar:
Kæreste dig,
Det lyder som om, det er en rigtig svær situation, du står i. Du skriver, at du føler dig både stresset og presset og endda nogle gange har tanker om, om du overhovedet har lyst til at leve mere, fordi tingene er så svære. Jeg er virkelig ked af, at livet skal være så smertefuldt for dig lige nu, for det fortjener du bestemt ikke. Du fortjener glæde og styrke. Jeg kan godt forstå, at det må være enormt ubehageligt ikke at føle sig forstået og hjulpet på den måde, som man har behov for. Især når du selv føler, de burde vide, at du har brug for mere hjælp. Jeg forestiller mig, at personalet prøver at lade være med at hjælpe dig, fordi de har en stor tro på, at du godt kan. Jeg forestiller mig, at de forsøger at støtte dig ved at presse dig til at gøre nogle af de ting, som du måske ikke selv ved, at du kan. Men det lyder også som om, deres metode måske ikke går helt vildt godt, for det er jo ikke meningen, du skal få det værre. Men måske det kan være en hjælp for dig at tænke mere på det på den måde? Jeg synes, det er vigtigt, at du snakker med dem om det, for det er meningen de skal hjælpe dig - både med de praktiske ting, men også i forhold til hvordan du har det indeni. Det kan være svært at få de ting sagt, men det er vigtigt, de ved det, så du kan få den bedste hjælp. Hvis det er svært at skulle sige, så kan du overveje om det er lettere at skrive det ned? Nogle gange kan det være rart at få skrevet sine tanker og følelser ned, så er de nogle gange lettere at holde styr på og forstå.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du må altid skrive igen! Held og lykke.
Sophie