Frygt for utroskab
brevkassespørgsmål af
Anne
19 år
Kære Cyberhus. Jeg har sådan et virkelig irrationelt problem, som jeg slet ikke ved hvordan jeg skal håndtere.
Min kæreste og og jeg har været sammen i over et halvt år, og jeg elsker ham meget højt! Jeg døjer dog rigtig meget med frygten for, at han er mig utro. Jeg drømmer tit, at jeg ser ham i offentligheden kysse sin eks, forestiller mig jævntlig scenarier hvor han er mig utro. Det ender altid med, at jeg sidder og græder for mig selv, når jeg tænker på de her ting. Og det er så irrationelt!!! Fordi jeg ved han hader utroskab og aldrig kunne finde på at være mig utro - han holder meget af mig og giver ofte udtryk for det. Jeg holder meget af mig selv og føler ikke jeg har selvværdsproblemer, men tror mere det er den her følelse af, at vores forhold er for godt til at være sandt. Jeg kan også mærke, at det præger mig meget at utroskabs-statistikkerne er så høje. Det er næsten mere normalt at være utro, på den ene eller den anden måde, end ikke at være det. Og det ville knuse mig fuldstændig, i sådan en grad, at jeg ikke kan forestille mig selv velfungerende igen. Alle mine tidligere kærester har altid været mig tro, men der frygtede jeg det heller ikke på samme måde. Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal slippe min frygt, fordi jeg nogle gange bliver utryg, når jeg ved han er til fest med sin eks etc. Det har før hjulpet at tænke tanker som, at jeg virkelig fortjener noget meget bedre osv osv hvis han er mig utro, men ligenu synes jeg bare han er det bedste og er bange for, at det heller ikke ændrer sig, selv hvis han er mig utro.
Jeg overvejer også om jeg skal snakke med ham om det, men er såå bange for han bliver fornæmet over det, eller tager det som en mistillidserklæring (hvilket det jo et eller andet sted også er?
Jeg er desperat, fordi jeg kan mærke det hæmmer mig meget. Hvad i al verden skal jeg gøre?

Svar:
Kære Anne.
Jeg kan godt forstå, at det må være rigtig ubehageligt at have den her frygt for at din kæreste er dig utro, fordi det hæmmer dig. Det er derfor rigtig godt, at du har skrevet ind.
Det er naturligt at frygte at miste
Jeg synes, at du er rigtig god til at sætte ord på, hvordan du har det, og jeg tænker egentlig, at du selv har skrevet svaret på, hvorfor du har det, som du har - nemlig at du elsker din kæreste så højt, og ikke vil miste ham. Når man virkelig elsker en person, og har det rigtig godt sammen, så er det helt naturligt, at man kan blive ramt af en frygt for at miste. Og som du selv skriver, så er det ikke nødvendigvis særlig rationelt, men det er kærlighed som regel heller ikke. Så din frygt handler ikke nødvendigvis om dit eget selvværd eller tidligere oplevelser med utroskab, som du også selv skriver, men egentlig om frygten for at miste noget, der betyder alt for dig. Udfordringen med den her frygt - som er naturlig - er, at når man først har fået de tanker ind i hovedet, og ikke får sluppet dem, så kan man hurtigt komme til at se spøgelser overalt og tegn på, at det måske kan gå galt. Du kender måske udtrykket, at når noget lyder for godt til at være sandt, så er det formentlig også for godt til at være sandt. Men det er bare ikke altid tilfældet. Det er rigtigt, at mange er deres kæreste utro. Men der er også mange, der ikke er.
Tal med din kæreste
Jeg synes, at du skal snakke med din kæreste om, hvordan du har det. For det er vigtigt at han kender til det, der fylder for dig, og måske har han lagt mærke til, at du ændrer dig i nogle situationer eller når I snakker om noget bestemt uden at forstå hvorfor. Jeg kan godt forstå, at du tænker, om han kan tolke din frygt som mistillid, men jeg tænker egentlig, at din frygt i højere grad handler om at miste ham end at han er dig utro. Og det tror jeg, at du skal fokusere på, når du snakker med ham, for det tror jeg også er nemmere for ham at forholde sig til. Du kan fx fortælle ham, at du virkelig bare holder så meget af ham, og at du synes I passer perfekt sammen, og derfor er du også bange for at miste ham og det I har. Og den måde en del par desværre går fra hinanden på, er pga. utroskab, så selvom du godt ved at det ikke er rationelt, er du bange for at han måske vil forlade dig for en anden. Bare det at fortælle ham om de her tanker kan hjælpe rigtig meget. For det vil nok føles som at en stor vægt fra dine skuldre bliver fjernet ved at fortælle ham om det. Og så kan det være nemmere at tænke mere klart. Når du har snakket med ham om det, kan det være, at I sammen kan finde nogle måder, hvor du kan blive mere tryg, når han fx tager til fest.
Arbejd med dine tanker
Du skriver, at det tidligere har fungeret for dig at tænke nogle bestemte tanker som at du fortjente bedre, hvis han var dig utro. Og det er faktisk ikke en så dum idé at arbejde med sine tanker. Det er typisk den måde, man arbejder med frygt og angst på. Der er forskellige måder at gøre det på, så det er bare med at finde den metode, der virker for en.
Man kan enten vælge den måde, hvor man prøver at gå ind og modarbejde de tanker, der skaber frygten, altså finde modargumenter for, hvorfor din kæreste skulle være dig utro. Det kan være argumenter som "han har valgt at være sammen med mig", "han kan ikke lide utroskab" osv osv. Og så gentage de tanker for sig selv hver gang de dukker op.
Man kan også vælge den modsatte strategi, nemlig at arbejde med at ignorere tankerne, når de kommer. Og det er ret svært, og kræver træning, men det kan lade sig gøre. Det handler lidt om at betragte tankerne som skyer på himlen, der kommer og går. Det er okay de er der, men de forsvinder igen. I den her artikel nederst kan du læse om tre konkrete øvelser, du kan bruge i forhold til den her strategi. Det er generelt rigtig godt at arbejde med hvordan man kan styre sine tanker, for det kan man bruge i alle situationer. Vi har rundt regnet 5000 tanker i timen, så det kan være meget godt at lære at kontrollere nogle af dem, uanset hvad de er.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine overvejelser. I hvert fald tænker jeg at det bedste du kan gøre nu og her er at tale helt ærligt med din kæreste om, hvordan du har det.
De bedste hilsner Karoline