Fritidsjob-CV
brevkassespørgsmål af
A
16 år
Hej, Jeg er en dreng på 16 (snart 17) som går i 10 klasse på efterskole. Efter sommerferien skal jeg starte på STX i min lokale by. Samtidig med at jeg kommer til at gå på gym vil jeg meget gerne have fundet mig et job i min by eller i nærheden. Jeg har før haft et job for 2 år siden som opvasker i en restauerant. Det jeg gerne vil søge hjælp om er, at skrive CV. Det ville være fedt hvis nogen godt kunne hjælpe mig med at lave et CV.

Svar:
Hej A.
Tak for dit spørgsmål - jeg kan helt sikkert godt finde nogle gode råd til at skrive et godt CV, men først vil jeg bare sige at jeg synes at det er en mega god idé at tage et fritidsjob! Det giver både et større netværk, man bliver en del af et fællesskab, man lærer om ansvar, og ja, så er der jo den lille bonus med en masse lækre penge! Så fedt at du vil finde dig et job!
Der er flere steder du kan søge inspiration til dit CV - du kan endda få en AI til at skrive det.
Hvis det var mig der skulle lave et CV, tror jeg at jeg ville starte med at spørge en AI som ChatGPT eller Gemini
Det er super let, hvor du bare kan spørge "kan du hjælpe mig med at lave et CV?" Så spørger Ai'en om dine oplysninger og når du har afgivet dem, så bliver der lavet et flot og simpelt CV til dig. Du kan altid spørge din AI om den vil lave det om, f.eks. om den vil give det et bedre grafisk udtryk.
Efter du har fået hjælp af din valgte AI, kan du altid lede efter nogle flotte skabeloner. f.eks inde på Word eller CV.dk. Hvis du finder en flot skabelon du hellere vil have, kan du bare plotte de oplysninger du fandt frem før, ind i skabelonen. Du kan også prøve at uploade en skabelon til f.eks. ChatGPT og få den til at sætte det hele sammen. Prøv dig frem!
Hvis du ikke er så meget til at bruge AI, er der som sagt masser af skabeloner du kan finde online. Jeg faldt f.eks. også over denne side der giver en masse gode råd til hvordan man skriver et CV specifikt til en under 18, og der er også et lækkert værktøj derinde der kan hjælpe med at lave dit CV.
Så ja, der er masser af muligheder og hvis du mangler inspiration kan du helt sikkert også bare google det!
Til sidst vil jeg lige nævne at der også er flere kommuner der har fritidsjobskonsulenter ansatte til at hjælpe unge som dig med at lave CV og finde jobs! f.eks. Viborg Kommune. Du kan undersøge om din kommune har lignende muligheder.
Held og lykke med jobsøgningen!
Mvh. Chris - Cyberhus