Hvordan finder jeg modet?
brevkassespørgsmål af
Freja
23 år
Hej cyberhus.
Jeg står i et dilemma. Min kæreste og jeg har været sammen i snart 2 år og boet sammen i lidt over et år. Her på det seneste har jeg ikke følt mig lykkelig. Det hele startede allerede da vi mødte hinanden, jeg var ryger og han sagde til mig at hvis vi skulle være sammen så skulle jeg stoppe, jeg har siden da røget lidt hist og her i smug og han finder altid ud af det, og jeg er kort sagt pisse træt af at han skal bestemme om jeg skal ryge eller ej. Som om han vil ændre på hvem jeg er tilbage i Februar hvor min kæreste begyndte at spille minecraft, hvilket jo egentlig er fint fordi det er hans måde at koble af på. Men det er begyndt at tage overhånd de sidste måneder, han sidder hele dagen på sin computer fra han står op til han går i seng (som er kl. 3-4) da han arbejder hjemmefra så arbejder han også lidt. Jeg føler at jeg er i et forhold med mig selv og er ved at være godt træt af det. Jeg har prøvet at snakke med ham om det men så bliver han bare sur og kører det hele op i en spids.
Samtidig så bor vi meget tæt, vi bor på 38 kvm og jeg vil rigtig gerne flytte snart, men han stikker imod alle de boligtilbud jeg får og siger det er for dyrt og at han ikke vil ende i Luksusfælden.
Og jeg har heller ikke den store sexlyst mere, jeg bliver irriteret hvis han bare ligger op af mig, eller noget. Vi har aldrig sex, jeg er en kvinde som altid har elsket sex men jeg elsker det ikke mere fordi jeg føler ikke jeg bliver tilfredsstillet, mest fordi vi aldrig har sex og når vi så endelig har vil han aldrig varierer eller noget.
Jeg ved alt i alt ikke hvor jeg står. Jeg har egentlig mest lyst til bare at skride fra det hele, men jeg elsker ham jo men kan mærke at vores forhold bare ikke fungere.
Hvordan finder jeg modet til at gå fra ham?
Og hvordan finder jeg ud af om jeg skal blive eller gå?
Mvh den fortvivlede

Svar:
Kære Freja.
Det er en svær situation du står i, så jeg kan godt forstå, at du virkelig er i tvivl omkring, om du skal gå fra din kæreste eller ej. Det lyder som et svært dilemma, du står i. Når først tvivlen bliver stærk, kan den være svær at slippe, og den kan gøre en meget forvirret omkring, hvad man dog skal gøre. Det er nok desværre kun dig selv, der kan svare endeligt på dine spørgsmål, men jeg vil meget gerne dele, hvad jeg tænker om, hvad du kan gøre for at komme tættere på en beslutning.
Jeg synes, du gør dig nogle rigtig gode overvejelser om jeres forhold - du kan både se det gode og det dårlige I har sammen. Og i alle forhold er der både gode og dårlige ting, og det vil også altid gå lidt op og ned. Det er også helt naturligt, at man med tiden simpelthen bare vokser fra hinanden og ikke passer lige så godt sammen, som man måske gjorde i starten af forholdet, hvor man måske også var mere forelskede og gjorde sig mere umage overfor hinanden. I er stadig unge, så det er normalt, at jeres interesser kan gå i hver sin retning, og det kan både være godt og skidt. Det kan være godt, at have forskellige interesser, så man kan lave noget hver for sig og som man ikke nødvendigvis behøver at dele med hinanden, men det kan også være skidt, hvis det ender med at der slet ikke er noget, som man har lyst til at lave sammen. For de fleste forhold er en balance mellem de samme og forskellige interesser nok det bedste. Så du må finde ud af, om du kan leve med din kærestes interesse for computerspil eller ikke. Det kan være svært at ændre på hinandens vaner og interesser, og i udgangspunktet skal man heller ikke ændre på hinanden (medmindre man gør noget der er direkte skadeligt for sig selv eller forholdet). Ligesom at du ikke har lyst til at din kæreste skal bestemme om du skal ryge eller ej, har din kæreste det måske på samme måde med hans computerspil?
Du skriver, at du er i tvivl om, om du skal blive i forholdet med din kæreste, eller om du skal gå fra ham. Du fortæller, at du på den ene side elsker din kæreste, men på den anden side synes du ikke, at jeres forhold fungerer.
Det er helt naturligt at blive i tvivl om, om et brud er det rigtige valg. Følelsen af, at det måske vil være forkert, hvis man gør det forbi, er helt almindelig - den skal være der. For lige nu ved du, hvad du har, men du ved ikke, hvad du får og hvordan det bliver, hvis du vælger at gå fra din kæreste. Ud fra det du fortæller, lyder det som om, at I måske ikke har været så gode til at snakke sammen, når I har haft problemer eller konflikter. Men jeg kommer til at tænke på, om du har mod på, at fortælle din kæreste om de følelser du går rundt med lige nu omkring jeres forhold? Er det en mulighed at fortælle din kæreste og snakke med ham om, at du er i tvivl om, om I skal slå op eller blive sammen? Det er for det meste godt, at prøve at snakke sammen, og fortælle hvordan man har det både med sig selv og i forholdet. Hvis det ender med, at I slår op, kan det være, at hvis I har snakket det igennem inden, at der er gode muligheder for, at I kan gå fra hinanden som venner. Et brud som begge parter er enige i, og hvor man har fået sagt de ting, man gerne ville sige, er som oftest det bedste brud.
Når man er i et forhold, hvor man elsker hinanden, kan man blive lullet lidt ind i en døs, hvor man måske bliver i forholdet, fordi det er komfortabelt og velkendt, selvom man måske ikke er rigtig glad i forholdet. Det kan føles utrygt at give slip på det, fordi man ved hvad man har, men man ved ikke hvad man får, og hvad der venter én, hvis man slår op. Men i et forhold skal man ikke bare tage sig til takke eller lade stå til. Det skal være noget man er glad i, noget man har lyst til at kæmpe for, og noget, der giver én energi og livsglæde. Ud fra din beskrivelse lyder det til, at der er en kærlighed imellem din kæreste og dig, men at det samtidig også giver dig bekymringer, og at forholdet ikke giver dig energi og glæde. Det er kun dig, der kan finde svar på, hvordan du har det og hvad du tænker om enten at blive i forholdet, eller gå fra din kæreste.
Det kan være at løsningen for dig er at gå fra din kæreste, men det kan også være, at løsningen er, at tale med din kæreste om, hvordan du har det, og se om I kan lave nogle ændringer i jeres forhold. Du skriver, at du har prøvet at snakke med din kæreste om, hvordan du har det. Det er altid svært at skulle have sådan nogle samtaler, men jeg synes, at det er meget vigtigt, at I får en god snak sammen - måske aner han slet ikke, hvordan du faktisk har det, og så har han heller ikke mulighed for at ændre nogle af de ting, du er ked af. Så selvom det kan være lidt skræmmende, at skulle have den her samtale med ham, så synes jeg, at det er vigtigt, at du fortæller ham, hvordan du har det - måske ikke at du overvejer at slå op, men fortæl ham om dine tanker omkring jeres forhold.
Jeg tror på, at åbenhed og ærlighed er vejen frem til et godt liv og et sundt forhold. Derfor vil jeg råde dig til at tage en god lang snak med dine kæreste, hvor du fortæller ham om, hvordan du går og har det, hvilke tanker du har gjort dig om jeres forhold.
Jeg synes, at noget af det der er meget vigtigt i et forhold er, at man kan være helt sig selv, og tale om alt, og det lyder ikke helt til, at du har det sådan. Så jeg synes, du skal prøve at snakke med din kæreste, og så mærke efter, om du kan mærke, hvad det rigtige er for dig.
Uanset hvad du beslutter at gøre, tror jeg, at det er den rigtige beslutning for dig på det tidspunkt. Man kan stort set aldrig være 100% sikker i den slags beslutninger, så det du beslutter, vil være det bedste du kan. Og så er det heller ikke sikkert, at beslutningen så er endelig. Hvis du beslutter, at I skal blive sammen, har du stadig mulighed for på et senere tidspunkt at slå op. Og hvis du beslutter dig for at slå op med din kæreste, er det heller ikke helt umuligt, at I finder sammen igen, hvis I virkelig er helt rigtige for hinanden - eller at du finder en anden, der er lige så dejlig eller dejligere.
I sidste ende er det kun dig, der kan træffe beslutningen. Jeg håber, at mine råd kan hjælpe dig lidt på vej, og at du træffer den beslutning, der er den rigtige for dig. Held og lykke med det!
De bedste hilsner fra
Gro.