fortrydelsespiller
brevkassespørgsmål af
mig
14 år
hej der er nu 2 gange gået hul på min kærestes kondom første gang tog jeg en pille 2 dage efter og nu det sket igen og tager en pille mere imorgen altså fortrydelsespille ville bare høre om det en dårlig ting og tage den to gange og den virker vel stadig anden gang ik? er simpelhen så bange

Svar:
Kære dig.
Det er helt korrekt at man skal tage en fortrydelsespille såfremt man har haft ubeskyttet sex og man ikke ønsker at blive gravid. Hvis man vil være helt sikker på ikke at blive gravid, skal man rigtig nok tage endnu en fortrydelsespille hvis det er sket igen.
Fortrydelsespiller er ikke en helt sikker præventionsform. Virker aller bedst jo tidligere man tager den efter ubeskyttet sex og kan tages senest 72 timer efter. Derfor vil jeg opfordre dig til at tage en graviditetstest hvis du fortsat er i tvivl eller ikke har fået din menstruation (Graviditetstest kan tidligt tages på det tidspunkt hvor du skulle have haft din menstruation).
Selvfølgelig er det aller bedst at bruge en mere sikker præventionsform så som p-piller eller mini-piller, så man undgår at stå i denne situation. Du kan evt. tage en snak med din egen læge omkring hvad der kunne være en mulighed for dig.
Håber det er svar på din spørgsmål
kh H