Forskyde ens menstruation
brevkassespørgsmål af
Liv
19 år
Hej brevkasse
Jeg har været på p-piller i snart 2 år og skal snart i værnepligt og vil derfor gerne kunne udskyde min menstruation i de 4 måneder jeg er derinde. Desværre, har jeg kun kunne udskyde den i 2 måneder inden jeg begynder at pletbløde og senere får en gennembruds blødning. Min læge virker ret udvidende om det, og har ingen løsninger til mig.
Hvad kan man gøre? Skal man have en 3. Generations p-pille i stedet for? Vil der komme til at gå længere tid mellem gennembruds blødningerne så jeg til sidst kan strække den i 4 måneder? Og skal man holde 7 dages pause når gennembruds blødningen kommer eller skal man vente til pakken er færdig?
Hvordan fungerer det hele helt præcist? Er utrolig uvidende da min læge ikke kan svare på mine spørgsmål.
Mvh. Liv

Svar:
Hej,
Det er dessværre ikke muligt at udskyde menstruationen i 4 måneder på nogen slags p-piller - fordi du vil opleve som du beskriver at du vil pletbløde / få gennembruds blødning, fordi slimhinden i livmoderen har bygget sig op gennem længere tid end de normalt 4 uger og derfor ikke kan holde på slimhinden længere - det giver gennembrudsblødning.
Jeg ved ikke hvornår du helt præcist skal i militæret, men en mulighed er at få lagt op en spiral, som mange oplever at miste deres menstruation helt på. Dog kan der være blødningsforstyrrelser de første 3-6 måneder.
Hvis det ikke er muligt vil jeg hellere prøve at "time" p-pille pauserne såfremt det er muligt.
Tag op til din egen læge hvis du er interesseret i en spiral.  Håber det var til hjælp.
Mvh Mari