Forskel på følelse i bryster?
brevkassespørgsmål af
Olivia
15 år
Jeg vil bare gerne spørge om der er stor forskel på hvor meget følelse piger kan have i brysterne? Jeg synes selv jeg har utrolig meget følelse i mine. Altså jeg synes de er helt på line med skødet og bagdelen. Når jeg er sammen med mig selv så betjener jeg altid mine bryster ved at ælte dem osv. Og når jeg er sammen med en partner kan jeg virkelig godt lide at partneren betjener dem (ælter eller sutter), ellers ælter jeg dem selv under sex. Men så har jeg snakket med en veninde, hun synes ikke der er følelse i hendes bryster og hun rør dem aldrig når hun er med sig selv. Og når hun er sammen med en er det fint nok hvis partneren gør noget ved dem men ikke for hendes skyld, det er for partnerens egen skyld. Synes det er mærkeligt at vi kan være så forskellige, man skulle tro vi var skabt ret ens? Hvad er mest almindelig i forhold til bryster?

Svar:
Hej Olivia,
Tak for dit spørgsmål. For nu at starte med at svare på dit spørgsmål; ja, der er forskel på hvor meget følelse piger har i brysterne.
Kroppen har forskellige erogene zoner, som er der hvor vi er følsomme overfor berøring, fordi der er ekstra mange nerveender. Udover kønsdelene, er det for eksempel tæerne, halsen, knæene, og altså også brysterne. Faktisk er brystvorterne en erogen zone for både kvinder og mænd, så det har vi altså til fælles.
Men selvom kroppe generelt har mange fællestræk, er hver krop jo også forskellig fra hinanden. Nogen er mere kildne end andre, nogen elsker at blive kløet i håret. Nogen kan lide vingummier, andre hader dem osv osv. Og på samme måde er nogen bryster mere følsomme end andre.
Udover det fysiske, handler det også om hvad man forbinder med sex og lyst. Altså hvad man tænker på, når man tænker på eller fantaserer om sex. Og der er det nok mest almindeligt at man forbinder bryster og berøring af bryster med sex, fordi det er en del vores kultur og vi møder det i bøger, serier, porno osv. Men det er på den anden side ikke ualmindeligt at have det som din veninde, hvor de ikke betyder det store i forhold til sex.
Hvis du er nysgerrig på at udforske hvilke andre erogene zoner du har, kan du måske finde inspiration i sexliniens artikel her: https://www.sexlinien.dk/emneside-kroppen/erogene-zoner
Jeg håber det var svar på dit spørgsmål, og ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner,
Marie