Usikker på om det er forkert
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Jeg er en dreng på 18, som har skrevet med en pige i ca. 2 måneder det har været meget godt, men jeg er meget usikker på om jeg gerne vil lave noget mere da jeg stadig har lidt følelser for min ex kæreste selv om det er lidt over 1 år siden. Det store problem er at jeg har haft sammenleg med pigen og det var hendes første gang så føler det ville være dårlig stil at bare cutte kontakten nu hvor jeg ikke føler den længere, men på samme tid vil jeg os gerne se om der er noget med hende men er bange for at jeg bare om en uge eller sådan noget bare mister helt følelser. Hvad skal jeg gøre? Hilsen Dreng på 18.

Svar:
Hej Dreng på 18
Det lyder som en kompliceret situation, og jeg kan godt forstå, at du føler dig splittet. Det, du står i, er en følelse, mange oplever – især når gamle følelser stadig lurer i baggrunden, og man samtidig forsøger at finde ud af, hvad man egentlig føler for en ny person.
Det er rigtig fint, at du tænker over, hvordan dine handlinger påvirker hende. Det viser, at du er empatisk og ønsker at handle ordentligt, selvom du selv er usikker. Det er en god start, og jeg vil prøve at give dig nogle perspektiver, som måske kan hjælpe dig med at finde en løsning.
Du skriver, at du stadig har lidt følelser for din ex, og det er helt naturligt. Når man har haft et tæt forhold, kan det tage lang tid at slippe det helt. Men det er også vigtigt at spørge dig selv: Er det virkelig følelser for din ex, eller kan det være en følelse af tryghed og nostalgi, der dukker op? At slå op er altid svært, også hvis man havde en god grund til det. Hvis du stadig føler, at din ex fylder for meget i dit liv, kan det være en god idé at give dig selv lidt mere tid til at bearbejde det, før du prøver at indlede noget seriøst med en ny. Dog synes jeg det er værd at overveje hvorfor det er du savner din ex. Hvorfor slog I op? Er det selve personen ud savner, eller er det måske den tætte relation man får når man er kærester? De tanker kan måske hjælpe lidt.
Du nævner, at du er i tvivl om dine følelser for den pige, du skriver med. Det er helt okay at være usikker, men det er vigtigt at være ærlig – både over for dig selv og hende. Hvis du prøver at se, om der er mere mellem jer, så gør det på en måde, hvor hun også forstår din usikkerhed. Du behøver ikke at cutte kontakten, men du kan forklare, at du har brug for tid til at finde ud af, hvad du føler, og at du ikke ønsker at føre hende bag lyset. Jeg kan forestille mig hun ville sætte pris på ærlighed, selvom det måske kan være lidt svært.
At det var hendes første gang, gør naturligvis situationen mere følsom, og det er klart, at du tænker over det. Men husk, at det ikke nødvendigvis betyder, at du er tvunget til at blive i noget, der ikke føles rigtigt for dig. Hvis du ærligt fortæller, hvordan du har det, giver du hende mulighed for at forstå situationen og passe på sig selv – det er faktisk mere respektfuldt end at lade hende hænge i en uvished.
Det er ikke altid nemt at navigere i følelser, men respekt og åbenhed er altid et godt sted at starte- også hvis man ikke kan gøre alle glade.
Håber du kan bruge mine tanker om din situation.
De bedste hilsner
Juni fra cyberhuset