Forkølelse sår/ herpes
brevkassespørgsmål af
mads
17 år
hej jeg har fået et forkølelse sår og fik noget creme for det, nu er det blevet værre og jeg sagde det til min far, han ringede til lægen og fik nogle piller udskrevet. Og de siger det er noget herpes, men jeg er forvirret er det et forkølelse sår eller herpes? jeg har slet ikke haft nogen form for sexuelt kontakt med nogle.

Svar:
Hej med dig :)
Ja det kan godt være lidt forvirrende. Forkælelses sår kaldes også herpes, så man kan både have herpes ved munden og på kønsdelene og det behøver ikke have noget med hinanden at gøre.
Det smitter meget og du kan være blevet smittet via en vandflaske for flere år siden, men måske det først kommer i udbrud nu. 80% af alle voksne har herpes - det er dog de færreste der ved det og de færreste det kan ses på, men det er meget normalt og kan heldigvis behandles og holdes nede.
Jeg håber snart at pillerne virker for dig, men der er slet intet farligt i det og det er meget normalt også uden seksuel kontakt.
Mange hilsner
/Trine