Forhudsfortætning
brevkassespørgsmål af
Jens
15 år
Hej, jeg er en dreng på 15 år. For omkring en måned siden fandt jeg ud af at man skulle kunne trække sin forhud bag sit penis hoved- det kan jeg ikke. Efter jeg undersøgte på nettet kom jeg frem til at det var phimosis / forhudsfortætning. Jeg har dog også hvide spots på toppen af penis glansen. Nærmest som et tyndt lag ovenover. Jeg læste videre og kom frem til det også kunne være lichen sclerosus. Hvis det har relevans virker min penis glans (hvad jeg kan få frem) også som om huden er rynket. Jeg vil gerne hvad I tror det er? Og om det kan fikses? Og hvad bør jeg gøre?

Svar:
Hej,
Godt at du skriver her i brevkassen. Jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig, og jeg synes, du skal bestille en tid hos din praktiserende læge for at få kigget på det. Det du beskriver kan sagtens lyde som forhudsforsnævring, men det er meget svært at sige helt præcist uden en undersøgelse. Hvis det er forhudsforsnævring er det ofte noget der kan afhjælpes med en hormoncreme og nogle øvelser. Knopperne og kan være helt almindelige og ufarlige talgknopper, som i de fleste tilfælde går væk af sig selv. Den rynkede hud på glansen kan skyldes at huden er lidt overbelastet, men igen er det svært at sige uden en undersøgelse.
Jeg er ikke bekymret, men det er svært at svare på præcis hvad det kan være her i brevkassen, og derfor er det bedste du kan gøre, at få lavet en aftale med din læge, så du kan få det tjekket:-)
Mvh Mari