Forholdet, der forbydes af min flirts forældre

brevkassespørgsmål

Forholdet, der forbydes af min flirts forældre

brevkassespørgsmål af
Sebastian
23 år
Oprettet 3 år 1 måned siden

Hej Cyberhus.

Introduktion til forholdet

Jeg har fundet den dejligste pige på Tinder. Hun (lad os kalde hende min flirt) skriver også at jeg er dejlig og vi vil meget gerne mødes.
Vi er ikke det par man tænker passer godt sammen når man skriver om os.
Jeg er 23 år og fra Midtjylland og min flirt er 17 et halvt år og fra Sønderjylland, men hun er ret moden af hendes alder og til trods for at hun bliver psykisk spærret inde.

Problemet:

Vi vil som skrevet gerne mødes. Det kan vi bare ikke for hendes forældre. Hvilket er nederen, mest fordi hun som under 18 er underlagt Forældreansvarsloven og dermed har forældrene retten til at forbyde det.
Omvendt bryder forældrene også Forældreansvarsloven ved at ikke imødekomme hendes interesser og lyster til at få en kæreste.

Hun har tidligere haft en fyr hun var interesseret i fra hendes skole. Det blev forældrene ikke spor begejstrede for, og påkrævede at de skulle mødes i fuld offenlighed. Ikke engang bare en biograf var offenlig nok, det skulle være så alle konstant kunne se dem hvis han begyndte at begå overgreb.
For én måned siden fortalte min flirt til hendes mor om mig. Moderens reaktion var virkelig negativ fordi moderens mening er, at man ikke lære hinanden ordenligt at kende på nettet og, især da hun hørte om vores aldersforskel blev det et 100% nej, og ikke til at tale om.

Vi skriver dog stadigvæk sammen, og er fuld bevidste på at mødes og at vi kan have en fremtid der varer flere år. Jeg tænker også hvis jeg kan være med til at redde min flirt ud af det her, så bliver vores forhold også mere nært.

Yderligere har min flirt det problem at hun har det ikke så psykisk godt. Hun taler med nogle psykologer, og er i udredning. Min flirt har været selvmordstruet, men hun skriver at efter mig og hende har lært hinanden at kende så er det blevet dæmpet meget.
Min flit skriver også at forældrene ikke tør lade hende være alene, fordi de er bange for hun tager sit liv en dag. Omvendt skriver min flirt at den form for overvågning forældrene foretager på min flirt er noget som har været der før alle psykiske problemer, fra da hun var omkring 15.

Lige nu oplever jeg at det er mega svært at få noget igennem. Jeg prøver at foreslå min flirt forskellige ting, som at når hun endelig får lov til at gå en tur, som ikke må vare længere end påkrævet af forældrene, at så mødes vi og måske kører en lille tur. Men mange af de foreslag jeg kommer med, tør hun ikke sige ja til, fordi hun er bange for at forældrene udspørger hende, og min flirt kan og vil ikke lyve overfor dem, hvilket på den lange bane også er godt nok.

Jeg vil virkelig ikke have at vores fantastiske chance går til spilde, og vil derfor bruge min mulighed på Cyberhus inden jeg bliver for gammel til at høre jeres mening, og få noget syn for sagen udefra.

Håbefulde hilsner fra mig.

Svar:

Kære Sebastian.

Det lyder godt nok som en rigtig frusterende situation, du er i, hvor det ikke virker til, at der er meget, du kan gøre for at ændre situationen. Når man har mødt en, man kan se en fremtid med, er det rigtig frusterende, når det er andre end de to i forholdet, som bestemmer, om det kan lade sig gøre.

Du har helt ret i, at din flirts forældre i princippet bestemmer over, hvem deres datter ses med. Forældreansvarsloven handler om, at forældrene skal have barnets trivsel og behov for øje, og ud fra det perspektiv træffe beslutninger vedrørende barnet. Ud fra det du skriver, kan jeg godt forstå, at du ikke mener, at de lever op til det. På den anden side tænker jeg, at du kun har hørt din flirts side af sagen. Forældrene har helt sikkert andre perspektiver på det. Du skriver, at hun er så selvmordstruet, at hendes forældre ikke tør at lade hende være alene af frygt for, at hun vil gøre alvor af hendes tanker. Som forælder vil man gøre alt for at beskytte ens barn og sikre, at de har det godt, og jeg kunne forestille mig, at hendes forældre vil have meget svært ved at kunne tilgive dem selv, hvis der sker noget med hende, fordi de lod hende være selv velvidende, at hun havde svære selvmordstanker. Det er ikke ensbetydende med, at det er den rigtige beslutning, men jeg tror på, at de vælger, at hun ikke må ses med andre eller en mulig kæreste, for at beskytte hende. Måske vurderer de, at hun ikke kan håndtere at være i et forhold lige nu og de følelser og omvæltninger, det medfører. Så selvom det ikke virker sådan, så tror jeg, at de træffer de beslutninger, som de gør, ud af omsorg.

Det gør det selvfølgelig ikke nemmere for jeres mulige forhold, hvis du accepterer hendes forældres beslutning om, at I ikke må ses. Men du skriver også, at hun ikke vil lyve overfor hendes forældre, og det synes du også selv er det bedste ikke at gøre. Og det vil jeg også give jer ret i. For hvis I mødtes, og det går godt, og I gerne vil mødes igen og igen, hvordan skal hun så forklare det overfor hendes forældre, uden at afsløre, at hun har løjet overfor dem til at starte med? Det vil først få hendes forældre til ikke at have tillid eller stole på dig. Eller hende for den sags skyld. Så vejen frem må være ærlighed. Og jeg vil mene, at bolden er på din flirts halvdel. Det er hende, der skal tale med hendes forældre om, hvad hun der er det bedste for hende, og hvad der skal til, for at hendes forældre vil tillade jer at ses. Måske det skal ske hjemme hos dem? Måske hendes forældre skal prøve at møde dig over video?

Jeg tror, at det er vigtigt, at du ikke presser din flirt, og bliver ved med at finde på måder, I kan ses udenom forældrene, men i stedet bakker op om de ting, hun gerne vil, og bliver ved med at være der for hende, som du er lige nu. Måske hun er bange for, at du mister interessen i hende, hvis I ikke mødes, så det kan også være godt at blive ved med at forsikre hende om, at du er der. Og så selvom hendes forældre ikke tillader, at I ses så længe hun er under 18 år. Så må I vente indtil det sker. For hvis der er noget helt fantastisk mellem jer, som der kan være fremtid i, så er det det værd at vente, selvom det er svært. Heldigvis er der mange måder, I kan holde kontakt med hinanden og være sammen digitalt. Har I fx prøvet at se en film sammen med kamera på, eller i stedet for at skrive sammen, så ringe sammen?

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker om din situation, selvom det måske ikke var det svar, du havde håbet på. Men jeg håber alligevel, at det kommer til at kunne lade sig gøre for jer at udforske et muligt forhold, på den ene eller anden måde, og forhåbentlig med hendes forældres godkendelse.

De bedste hilsner
Laura

LauraPernilles billede
Laura har svaret på dette spørgsmål