Forhold går for hurtigt
brevkassespørgsmål af
Erika
20 år
Hejsa Jeg troede ikke jeg ville skrive herinde, men det gjorde jeg.. Jeg har for et par uger siden lige fået en kæreste! Han er sygt dejlig og syntes han er så nice! Men her på det seneste har jeg fået den fornemmelse at han er ved at gå for hurtigt. Jeg er selv en person som tager lang tid for at kunne nå op som jeg gør og nok ikke ture og gøre så mange ting med ham som jeg vil Men han begynder og sende mig beskeder som tyder på af han måske vil i seng med mig, noget som jeg slet ikke er klar på, samt med at han snakker konstant om fremtiden, hvor at vi lige er blevet kærester, så skræmmer det mig meget. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre uden at såre hans følelser eller forlade ham.. Kh Erika

Svar:
Kære Erika
Jeg kan sagtens forstå, at du føler dig presset i forhold til tingene går noget hurtigere, end du er klar til. Det er vigtigt at huske på dine følelser og grænser er lige så vigtige som hans.
En god start kunne være at tage en åben og ærlig samtale med ham om hvordan du har det. Forklar, at du godt kan lide ham og værdsætter forholdet, men at du har brug for at tage tingene i et tempo, der føles rigtigt for dig.
Du skriver også du er bekymret for at såre ham. Det er helt naturligt at være bekymret for at såre nogen- især nogen du holder af. Men det er meget vigtigt at huske et godt og sund forhold bygger på gensidig respekt og forståelse for hinandens grænser og behov.
Hvordan tager du samtalen med ham op?
Hvis du vil tage samtalen med ham så husk at være venlig i din tone og fremgang. Fokuserer du på dine egne følelser og behov frem for at fx kritisere eller nedgøre ham. Så er der større sandsynlighed for, at han vil forstå det uden at føle sig såret. Fx kan du sige noget som: "Jeg er virkelig glad for dig og elsker at bruge tid sammen med dig, men jeg har brug for, at vi tager tingene i et lidt langsommere tempo, så jeg kan føle mig tryg og klar til næste skridt." Og husk hvis han virkelig holder af dig er han villig til at tage tingene i dit tempo. Husk også at lytte til ham og hans følelser og behov, det betyder ikke du skal efterkomme hans ønske om fx sex, men blot at du også hører hvorfor han tager tingene i andet tempo- det handler om i skal lytte hinanden, hvis du vil lytte til ham er han sikkert også villig til at lytte til dig.
Kontekst er vigtigt her, og tænker det vil styrke jeres forhold enormt hvis i kan kommunikere åbent og ærligt med hinanden.
Syntes du det er grænseoverskridende at skulle tale direkte med ham?
Hvis du syntes det virker grænseoverskridende at skulle snakke med ham om sådan en stor ting kan du godt overveje alternativer. Du kan fx skrive et brev til ham, som du kan give ham når i er alene og kan have fuld fokus på hinanden, vil anbefale du er tilstede med ham, så du evt kan forklare og uddybe ting i brevet, skulle det blive nødvendigt. Du kan også optage en video med dig selv og sende til ham. Det vigtigste her er bare han ikke misforstår dig, derfor vil jeg ikke anbefale du fx sender en sms, da skriftlige beskeder med især følsomt indhold kan blive misforstået, især hvis du ikke har mulighed for at forklare dig.
At tage skridtet til at have sådan en følsom samtale kan være svær, men den er ikke desto mindre vigtig, for hvis du gør noget du ikke har lyst til fordi du føler det forventes af dig, så kan det skabe dybe kløfter i forholdet, og det ville være synd
Håber mit skriv kan hjælpe dig, og jeg håber du får en god snak med din kæreste. Er sikker på du har styrken til at åbne op! Al held og lykke til dig.
Med venlig hilsen Kylie.