Forelsket….
brevkassespørgsmål af
Vigga
13 år
Hej jeg er en pige på 13 og er meget forelsket i en dreng i min klasse. Der er mange andre piger der har givet udtryk for at de også kan lide ham. Jeg er en af de piger der er meget stille i klassen og ikke snakker så meget. Hvad skal jeg gøre/sige?

Svar:
Hej Vigga
Det du står i, er faktisk ret klassisk, også selvom det føles helt unikt og intenst lige nu. Når flere kan lide den samme person, kan det hurtigt føles som en konkurrence, især hvis man ikke er typen, der fylder meget i rummet. Men det vigtigste her er, at du ikke behøver blive en anden for at få hans opmærksomhed.
Det kan være fristende at tænke, at du skal sige noget smart eller være mere udadvendt end du egentlig er, men ærligt, det holder sjældent i længden. Hvis han skal lære dig at kende og kunne lide dig, så skal det være for den du faktisk er. At du er stille betyder ikke, at du er kedelig eller usynlig, det betyder bare, at du måske viser dig selv på en lidt mere rolig måde.
I stedet for at tænke “hvad skal jeg sige for at imponere ham”, så prøv at tænke i små, naturlige situationer. Det kan være noget så simpelt som at spørge ham om noget med skolen, lave en lille kommentar i en samtale I allerede er i, eller bare smile og holde øjenkontakt lidt længere end normalt. Det lyder banalt, men det er ofte sådan noget, der bygger kontakt op.
Hvis du tør, kan du også langsomt åbne lidt mere op, måske i mindre grupper hvor det føles tryggere. Du behøver ikke pludselig blive mega snakkende, men bare give lidt mere af dig selv end du plejer. Folk lægger faktisk mærke til det.
Og så er der lige en vigtig ting, som måske er lidt irriterende at høre, men stadig sand. Du kan ikke kontrollere, om han vælger dig eller en af de andre piger. Men du kan kontrollere, hvordan du viser dig selv frem. Hvis du prøver at konkurrere eller sammenligne dig selv med de andre, så kommer du bare til at føle dig mindre værd, og det er du ikke.
Så kort sagt, du skal ikke finde på den perfekte replik. Du skal give ham mulighed for at opdage dig. Lidt efter lidt, i dit tempo. Og hvis han ender med ikke at vælge dig, så er det ikke fordi du ikke var god nok, men fordi kemi ikke altid går begge veje.
De bedste hilsner Lukas