Forelsket i min veninde
brevkassespørgsmål af
Elizabeth
13 år
Hej cyperhus jeg har før skrevet til jer om min seksualitet så her er "problemet" idag på vores skole da vi går i 7 klasse må vi være inde i frikvartererne så jeg satte mig sammen med min veninde vi sad på et af bordene og jeg tog min arm om hendes skuldre da hun ikke rykkede den blev jeg ved med at have den der hun tog fat i min hånd og der gav et ryk mig. Der var flere der så os holde i hånd så nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. det skal lige siges at vi tit har ligget sammen og jeg er vild med det men da vi holdte i hånd var det noget helt andet og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Kan i hjælpe mig kys her fra

Svar:
Kære Elizabeth
Jeg kan godt forstå det er svært, hvad du skal gøre i den her situation, og derfor er det bare så godt, at du vender tilbage til os for at få råd - du er altid meget velkommen.
Som du giver udtryk for i overskriften, så lyder det til, at du har udviklet nogle kærlige følelser for din veninde. Når man er forelsket, kan selv den mindste berøring med den man er forelsket i gøre, at det kilder i maven eller give en anden rar følelse i kroppen, og det lyder til, at det lige netop er det, du har oplevet i den her og lignende situationer. Det er der på ingen måde noget galt i - det gælder derimod om at prøve at nyde den blomstrende fornemmelse i kroppen.
Når du skriver, at der var flere der så jer holde i hånd, og at du nu ikke ved, hvad du skal gøre, så lyder det for mig som om, at du er nervøs for, at der er nogle af de andre fra klassen der har regnet ud, at du er blevet forelsket i din veninde. Hvis det er rigtig forstået vil jeg bare sige til dig, at jeg ikke tror du skal være nervøs. Det er helt naturligt, at man som veninder har en nær kropslig kontakt ved at sidde tæt, ligge sammen, holde i hånd eller lignende. Set ude fra så vidner det bare om, at du og din veninde har en tæt veninderelation, hvor i er trygge ved hinanden. Derfor tror jeg ikke, at dine klassekammerater ved noget om dine følelser for din veninde.
Men hvad skal du så gøre? Hvis vi ser på det i forhold til dine følelser og din relation til din veninde tænker jeg, at der er flere muligheder du kan vælge. Du skriver ikke noget om, hvor længe du har haft de her følelser for din veninde, og jeg er derfor lidt i tvivl om det er noget der har stået på i længere tid, eller om det er nogen følelser, der for nyligt er dukket op. Hvis følelserne er relativt nye, så synes jeg du skal være lidt tålmodig og mærke efter om du bliver ved med at have følelser for hende, og om i fortsætter med at have den kropslige kontakt. Grunden til at jeg vil råde dig til at vente lidt med at snakke med hende er, at det måske kan være overvældende for hende, hvis du fortæller hende om dine følelser, hvis ikke hun har det på samme måde, men derimod "bare" ser dig som en god veninde. For nogle kan det gøre, at de har brug for at trække sig og sætte venskabet lidt på pause i en periode, hvilket vil være ærgerligt for jeres venskab, hvis dine følelser ikke fortsætter. Nu kender jeg ikke din veninde, så jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan hun vil reagere og det kan sagtens være, at hun vil reagere på en helt anden måde.
Hvis du efter noget tid stadig kan mærke, at du er forelsket i din veninde, så vil det være en rigtig god ide, at snakke med hende, så du kan blive klogere på om hun tog din hånd, fordi hun også har følelser for dig, eller om hun gjorde det, fordi hun er glad for dig som veninde. Det kan være meget forvirrende at gå med sine tanker og følelser for sig selv i lang tid, så derfor tror jeg det vil være godt for dig at få en afklaring på situtionen, hvis dine følelser varer ved. Du kan både gøre det ved at spørge hende direkte på et tidspunkt, hvor i er alene, eller du kan eventuelt skrive et brev til hende, hvor du fortæller hende om dine følelser og spørger ind til hendes.
Jeg håber mine råd, har gjort det nemmere for dig at vælge, hvad du nu skal gøre.
De bedste hilsner
Maren