Forelsket i en voksen
brevkassespørgsmål af
Molly
16 år
Hej, jeg tror jeg er ved at blive forelsket i en der er omkring 10 år ældre end mig. Jeg ved godt jeg ikke kan få et forhold med ham, for jeg er et barn og han er en voksen. Men han er virkelig det eneste i mine tanker konstant, og har været det i flere måneder nu. Vi ser ikke hinanden så tit, og skrivee heller ikke vildt tit, men når vi gør bliver jeg bare så glad. Men nu til det egentlige problem, han flirter meget og gør ting der får mig til at føle han kan lide mig, men jeg er usikker på om det er “for real” eller om han bare har det sjovt. Je har virkelig lyst til at lærer ham meget bedre at kende, men ved ikke om det er for dumt eller ej?

Svar:
Kære dig.
Det er helt normalt at opleve, at man kan forelske sig i voksne i sit liv, det er noget de fleste vil prøve gennem deres barndom. Det kan både være lærere, pædagoger, forældres venner og endda familiemedlemmer. Det er for det meste noget, der forsvinder igen uden at blive handlet på. Det kan være svært at forstå, som den unge/barnet i situationen, fordi man jo er forelsket og måske ikke helt forstår, hvorfor det er et problem. I nogle kulturer anses det ikke som forkert at være i forhold med stor aldersforskel, og hvor den unge måske er meget ung. Her i Danmark er der love og regler om, hvilke forhold man lovligt må indgå i, når man er meget ung. Den seksuelle lavalder er 15 år, hvilket vil sige, at er man selv over 15 må man ikke lovligt have sex med en under 15 år. Der er dog en anden lov også, som lyder, at er man i et autoritetsforhold (eksemepl lærere, plejeforældre, barnets værge, læge eller andet) til en ung under 18 år, må man ikke have sex med denne unge. Det kommer altså også an på, hvem man er, om man må indgå i et seksuelt forhold til en under 18. Du skriver, du er 16 år, derfor er disse ting også vigtige for dig at overveje, for at undgå en situation, hvor du og han kan ende i store problemer. Du skriver ikke, hvordan du kender ham, jeg kan derfor heller ikke fortælle dig med sikkerhed, om et forhold til ham ville være ulovligt. Men jeg kan sige, at det er virkelig vigtigt at tænke over de her ting inden, I lærer hinanden bedre at kende.
En aldersforskel på 10 år, når man er 16 kan indebære mange ting, der kan gøre det svært at få det til at fungere. Derfor kan man jo stadig godt være forelsket og have lyst til at lære hinanden at kende. Men du må huske, at I er to helt forskellige steder i livet, I har oplevet helt forskellige ting, og har helt forskellige år foran jer. 10 års aldersforskel gør måske ikke det store, når man er voksen, men det spiller en stor rolle, når man er så ung som du. Det synes jeg, du skal tænke over, inden du går videre med det. I Danmark er det ikke særlig anerkendt at have den slags forhold, som I ville have. De fleste synes, at det er lidt mærkeligt, fordi 16 år er så ungt, det er lige på grænsen. Selvom det ikke nødvendigvis er ulovligt, vil det kunne skabe en masse ubehagelige situationer og problemer for jer. I vil blive mødt med nogle fordomme, og I skal nok forberede jer på, at nogle ikke vil synes, det er helt okay. Det tænker jeg også er meget vigtigt, at du overvejer inden der sker mere. Måske er der allerede nu for mange problemer til, at det ville være det værd?
Jeg forstår virkelig godt, at han kan virke utrolig spændende, måske netop også fordi han er så meget ældre. Der behøver heller ikke være noget galt i, at I lærer hinanden at kende, men jeg tror det er en god ide at tænke lidt over de udfordringer og forskelligheder, der er ved så stor en aldersforskel.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen eller besøge chatten!
Sophie