Forelsket i en 6 år ændre fyr
brevkassespørgsmål af
Mia
19 år
Hey jeg er en pige på 19 år som er blevet håbløs forelsket i en fra min uddannelse. Kun et problem, han er 25. Jeg vil gerne date en der er lidt ældre fordi han er moden, men virker som om at han ser mig som en lille pige, men har været til fester med ham og der er han meget kærlig. Han ligger armen om mig og komplimentere mig tit. Han er kun tæt på mig og ikke andre piger. Flere spurgte om vi var kærester. Han sagde at det ville være en kompliment, men nej det var vi ikke. Der var en anden fyr som lagde kræftigt an på mig til en fest og ville ikke lade mig være. Ham på 25 beskyttede mig så lidt og lod lidt som om man var sammen for at han ville lade mig være. Han holder øjenkontakt lang tid med mig og vi har mødtes og skriver uden for skoletiden, men når vi snakker om fremtid virker det som om at han ikke ser mig som en mulighed for en han kunne være sammen med på grund af min alder. Synes bare det er mærkeligt at til fester og når han skriver virker han meget kærlig og interesseret, men så lukker han pludselig af. Kan ikke finde ud af om jeg skal give op på det og så sige at vi bare er venner eller jeg skal prøve at invitere ham ud.

Svar:
Hej Mia
Det lyder godt nok som en frustrerende situation. Som jeg læser dit spørgsmå er du vild med en fyr, men fordi han lader til måske at have et problem med jeres aldersforskel, så er du i tvivl om du skal prøve at invitere ham ud eller bare lade det blive ved venskab.
Sådan som du beskriver jeres forhold og situationer mellem jer, lyder det også for mig som om der kunne være en chance for, at han var vild med dig. Du skriver han ikke virker til at kunne se jer sammen, men ikke at han direkte har sagt det. Hvis man har en stærk fornemmelse af, at nogen er interesseret i en, er der ofte også noget om det. Som du beskriver det, lyder det ikke til at alderen i sig selv behøver at være et problem. Du skriver, at I er på samme uddannelse, og det er heller ikke helt unormalt at to på 19 og 25 finder sammen. Når I begge to er myndige er det vigtigste jo om I føler jer på bølgelængde, ikke føler jer pressede til noget og ikke mærker det med alderen er i vejen når I er sammen.
Selv hvis han også er lige så vild med dig, kan det selvfølgelig godt være at han holder sig tilbage, fordi han ser et problem i jeres aldersforskel. Hvis han helt oprigtigt har det sådan, er det selvfølgelig ikke noget man kan ændre på. Men det kan også være at han ikke har overvejet muligheden for, at I skulle være sammen, eller ikke selv vil invitere dig ud af respekt for dig, fordi han tænker du måske ville finde det upassende.
For at svare på hvad du skal gøre, må jeg nok indrømme at der ikke er en måde at være hel sikker på hvad det rigtige at gøre er. Dog vil jeg sige, at hvis du virkelig er vild med ham, så finder du måske aldrig ud af om han er vild med dig, hvis ikke du ikke prøver det af. Måske han takker ja til en date? Og hvis han takker nej, så har du i det mindste givet det en chance og så kan i formodentlig stadig være venner og afklarede med det.
Held og lykke med det!
Med venlig hilsen Agnete