"veninder"
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus
Jeg har de her to piger i min klasse og jeg kan simpelhen ikke fordrage den sagt med hårde ord
Pige nr 1. Den ene af dem skal altid have opmærksomhed det resultere i at jeg aldrig kan være sammen med mine venner fordi hun hele tiden vil være sammen med dem.... Hun kommer også hele tiden op med ting hun kan blære sig med som faktisk bare er pisse irriterende at hører på+ jeg synes også at hun er ret kikset så købte hun et par sko der ligne mine på en prik og nu syns jeg bare de er blevet sååå kikset at gå i...
Pige nr 2... Hende her har bagtalt mig en del men alle mine bedste veninder kan godt lide hende derfor hvis jeg vil være sammen med dem skal jeg også være sammen med hende... Og hin er bare så led over for mig.....
Nu ved jeg godt jeg lige totalt bitchede der men vil virkelig gerne have et råd
-tøsen med problemer

Svar:
Kære dig
Tak for din besked. Jeg kan kun forestille mig, at det er en svær situation at stå i og jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre. Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt, jeg kan.
PIGE NR. 1:
Når man har den alder, som I har, så er det meget normalt at være usikker på, hvem man er og man kan også føle sig usikker på, hvilken vennergruppe, som man tilhører. Det kan være, at den pige, som vi her kalder "Pige nr. 1" ser en masse gode ting ved dig, som gør, at hun rigtig gerne vil være din veninde. Måske føler hun sig tryg ved dig som person og gerne vil gerne lære dig bedre at kende? Du skriver, at hun hele tiden kommer med ting, som hun kan blære sig med og at du synes, at det er irriterende at høre på, men måske er det hendes måde føle sig som en del af gruppen på? Måske har hun købt de samme sko som dig, fordi hun håber, at I du vil synes om dem og at I på den måde har noget, som I kan være fælles omkring? Jeg forestiller mig, at "Pige nr. 1" måske ikke helt ved, hvordan hun skal fortælle dig, at hun gerne vil være veninder og at det så kommer ud på en måde, som du synes er irriterende. Når man synes, at en person er meget irriterende kan det være fordi, man ikke kender personen særlig godt og derfor ikke ved, hvorfor personen reagerer, som han/hun gør. Jeg tænker, at det kunne være en god idé at lære hende bedre at kende. Hvad tænker du om det? Mon det er muligt for dig at prøve at snakke med hende og finde ud af, hvordan hun egentlig er? Måske vil det gøre, at du oplever hende anderledes end du gør nu og måske vil du have lette ved at forstå hende.
PIGE NR. 2:
I en klasse med mange forskellige personligheder, er det naturligt, at man ikke kan være lige gode venner med alle. Derfor er det heller ikke mærkeligt, at der er to piger, som du ikke føler, at dig venner med. Når det er sagt, er det vigtigt, at man forsøger at være en god klassekammerat overfor hinanden selvom man f.eks. ikke er venner udenfor skolen. Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er svært at være i din situation og at det er hårdt at skulle være sammen med én, som bagtaler én. Måske vil det være en idé at snakke med "Pige nr. 2" om, hvordan du har det med, at hun bagtaler dig. Mon du har mod på at fortælle hende, at hun gør dig ked af det, når hun bagtaler dig? Jeg kan godt forstå, hvis du synes, at det er et stort skridt at tage og måske grænseoverskridende, men det er altid godt at få snakket om, hvordan man har det. Især til den person, der generer én. Det er ikke sikkert, at hun ved, at hun gør dig ked af det. Jeg tænker, at de færreste vil såre andre med vilje og måske kunne det være en god idé at være nysgerrig på, hvorfor hun bagtaler dig. Hvad tænker du, når jeg skriver det?
Det kan også være, at det vil være en idé at tale med en af dine lærer om  situationen. Måske kan du, læreren og "Pige nr. 2" tage en snak sammen om, hvad der foregår, så du og "Pige nr. 2" sammen kan få finde en løsning? Det kan jo være, at der er nogle svære ting i hendes liv, som gør, at hun bagtaler dig? Det er kun hende, der kan vide det. Uanset hvad tænker jeg, at det ville være en god idé at tage en snak med læreren om jeres situation. Hvad tænker du om det? Måske er det en mulighed at I kan lave en ordning, så I ikke behøver at være sammen, men at I begge stadig kan være omkring jeres fælles veninder? Jeg forestiller mig, at det ikke er rart for dig at blive bagtalt og jeg forestiller mig også, at det må være en svær situation for dine veninder at stå i, for de kan lide jer begge to.
I starten af din besked beskriver du, at du ikke kan fordrage "Pige nr. 1" og "Pige nr. 2." Jeg vil slutte af med at gentage vigtigheden i, at man forsøger at være gode klassekammerater, selvom man ikke er veninder, når man kommer hjem fra skole. Det er altid en god idé at huske på, at man skal behandle andre, som man gerne vil behandles selv.
Jeg håber, at du finder en løsning og at du har mod på at snakke med pigerne, og måske en lærer, om hvordan du har det.
De bedste hilsner,
Malou