At flytte ud som 17-årig
brevkassespørgsmål af
Simon
16 år
Jeg går lige nu på en virkelig god efterskole, og en af de ting jeg elsker ved det er, at jeg bor væk fra mine forældre. Det at have en eller anden form for selvstændighed - selvom det kan kræve lidt arbejde - er fantastisk. Problemet kommer når med hvad jeg vil når jeg er færdig med efterskole og 17 år. Jeg har tænkt mig at tage på en HTX uddannelse, men den nærmeste HTX er 20 kilometer fra hvor jeg bor. Det synes jeg er ret langt. Så tænkte jeg, at jeg måske kunne flytte. Jeg kan godt lide Viborg, og synes faktisk at byen er fantastisk, og jeg kan tage på HTX der, samt det, at jeg har nogle venner der bor i Viborg. Hvorvidt er det muligt at flytte til Viborg efter at have kommet på HTX der, som 17-årig? Er der muligt at søge om økonomisk støtte i form af SU som 17-årig hvis jeg er udeboende, eller er der noget andet jeg kan gøre? Jeg vil gøre alt for at flytte så tidligt så muligt. Tak på forhånd.

Svar:
Hej Simon
Hvor er det godt at du er på en god efterskole lige nu, og hvor er det skønt at det har givet dig blod på tanden i forhold til det her med at blive mere selvstændig.
Hvis du og dine forældre er enige om det, kan du sagtens flytte hjemmefra før du fylder 18 år. Du skriver ikke noget om, hvad dine forældre tænker om dine planer, men første skridt er altså at tage en snak med dine forældre. De skal nemlig sige ja, til at du må flytte, ellers er det som udganspunkt ikke muligt, før du fylder 18 år. Medmindre det handler om at du slet ikke trives derhjemme? Så kan du måske tale med socialforvaltningen i din kommune, og måske lave aftaler om at flytte hjemmefra, selv om dine forældre ikke synes det er en god idé. Det kan være en lang og mere vanskelig proces, så det bedste vil selvfølgelig være at dine forældre og dig, kan blive enige. Så du kan altså godt flytte hjemmefra som 17-årig.
I forhold til økonomien er det lidt vankeligt. Som udgangspunkt har dine forældre stadig pligt til at forsørge dig. Det betyder ikke at de skal betale for at du kan flytte hjemmefra. Det betyder bare at det er deres pligt at sørge for at du har tag over hovedet, får mad osv. Det er også derfor de skal acceptere at du må flytte, for det er jo ikke sikkert de har mulighed for at betale for at du kan bo selv.
Det betyder også at du ikke kan søge om SU til at gå på en ungdomsuddannelse, selvom du flytter hjemmefra. Det kan du først når du fylder 18 år. Når du fylder 18, kan du få den SU takst, der gælder for hjemmeboende, også selv om du er flyttet, medmindre du kan opfylde en række krav, som du kan læse mere om her I forhold til det her med SU vil jeg anbefale dig at kontakte Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, og forklare din situation.
Der kan være mulighed for økonomisk støtte fra kommunen også. Igen er det ikke helt så enkelt, så det kræver at du tager kontakt til din kommunes socialforvaltning, og hører om hvilke muligheder du har.
Ja, det er altså helt så enkelt, hvis du gerne vil flytte. Det kan lade sig gøre, og jeg synes helt sikekrt du skal undersøeg mulighederne. Det kan være svært at få økonomien til at hænge sammen, men prøv at starte med en snak med dine forældre, og din kommunes socialforvalting. Så skulle du gerne blive klogere på hvilke muligheder du har, og hvad du skal gøre for at få det til at lykkes.
Held og lykke med det - Tanja