Flytte hjemmefra
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hejsa, jeg er en pige på 16 år som tænker på at flytte hjemmefra. Det er ikke fordi der er nogen problemer i hjemmet, jeg har det faktisk rigtigt godt der hjemme, men mig og min kæreste (dreng på 16 år) kiggede lidt på fremtidig lejlighed, til når vi skal starte på studie, og jeg blev bare helt forelsket i en lejlighed vi fandt, og vil gerne flytte nu. Så mit spørgsmål er om man som 16-årig gerne flytte i lejlighed alene (eller ikke helt alene, min kæreste flytter med)

Svar:
Hej du
Jeg kan godt høre at du har mod på livet i egen lejlighed, sammen med din kæreste, og det lyder også virkelig spændende.
Som udgangspunkt er der ikke noget i vejen for at I vil kunne flytte i jeres egen lejlighed, så længe jeres forældre er enige og giver tilladelse til det. Jeres forældre skal give tilladelse fordi I endnu ikke er myndige og derfor er jeres forældres ansvar.
Du skriver at du har det godt derhjemme, og det forstår jeg sådan at du har et rigtig godt forhold til dine forældre. Måske har I allerede talt om det her med lejlighed? Hvis ikke vil det være næste skridt. Hvis dine forældre er med på idéen er det selvfølgelig en masse praktiske ting der skal være på plads omkring eksempelvis økonomi. Det er fx også jeres forældre der skal underskrive en lejekontrakt på en lejlighed fordi I ikke selv er fyldt 18 endnu. Det betyder ikke at jeres forældre er forpligtede til at betale en lejlighed for jer. Det er de ikke, men det skal alligevel give tilladelse til at I må bo for jer selv.
Så helt kort, så er det bestemt en mulighed, og jeg tænker første skridt er en snak med dine og jeres forældre. Når først I alle sammen er enige, kan I sammen tage næste skridt, mod drømmen.
Mange hilsner Pedro