Jeg er træt af sygdomme og bange for karma
brevkassespørgsmål af
Tessa
13 år
Hej jeg ved at det sikkert lyder latterligt noget af det jeg skriver men bare prøv at forstå det jeg er ikke særlig god til at tale om mine følser men her : Nu er jeg teenager og tingene i livet går op for mig . I starten af år 2020 dik jeg afvide at min morfar havde kræft /hudkræft  der gjorde det ikke så meget men lige da min morfar blev færdig med kræft fik min fætter kræft knoglekræft der blev jeg nok lidt ked af det men så 1 januar 2021 fik jeg afvide at min bedstemor havde leukæmi / kræft i lungerne den aften jokede jeg lidt med det for at gemme mine følser men jeg var knust og i løbet af ugen græd jeg rigtig meget uden at mine forældre vidste det men nu da hun er rask og min morfar og fætter er rask så kan jeg ikke se dem i øjnene jeg ved ikke hvorfor men det kan jeg bare ikke og det er meget akavet i mellem mig og dem føler jeg. Så på min fødselsdag kom min mormor og hendes kæreste søren ikke og senere fik jeg afvide at Søren havde fået en hjerneblødning ikke en stor hjerneblødning bare en lille men der blev jeg også knust fordi 4 personer i mit liv var syge lige efter hinanden mine forældre har også sygdomme fx min mor : astma,hendes fod gør ondt noglegange og hendes hånd min far har mange smerter i sit knæ og ryg og med knæet løber han til lægen med hver 2 uge cirka og jeg kunne forsætte i evigheder med hele min familie  men det gør jeg ikke men det jeg siger med alt det her er at alle er syge stort set undtagen mig og jeg føler ikke at jeg fortjener det fordi jeg er altid sur på min lillebror og er altid i dårligt humør og jeg hader mine venner derfor og mange andre grunde fortjener jeg det slet ikke . Jeg ved ikke hvad jeg skal jeg er bange for om karma kommer til mig fordi hvis jeg er sur på folk uden grund så vil jeg blive syg jeg ved ikke hvad jeg skal føre længere jeg kan ikke tale med mine forældre fordi de kun har de samme ting og sige hver gang pls svar mig tilbage. 😔😶

Svar:
Hej Tessa
Tak for dit spørgsmål. Det lyder som om, du har været meget igennem på meget kort tid, og jeg er glad for, at du har lyst til at fortælle om det, og hvordan du har det, her i brevkassen.
Jeg kan godt forstå, hvis du selv er bekymret for at blive syg, når du har haft sygdom tæt på livet det seneste halvandet år. Jeg tænker, at der kan være mange grunde til, at dine familiemedlemmer er blevet syge, og du ikke er eller bliver syg. Mange af de personer, du nævner, lyder til at være en del ældre end dig, og ofte er man mere udsat for at blive syg, jo ældre man er. Jo ældre man bliver, jo ældre bliver ens krop også, og den bliver mere skrøbelig med alderen. Derfor kan det give god mening, at fx dine forældre nogle gange har ondt i kroppen.
Du skriver, at du ikke selv fortjener et godt helbred, og at du er bange for at blive syg, fordi du nogle gange er i dårligt humør og er sur på din lillebror. Det lyder næsten lidt som om, du bebrejder dig selv for dine familiemedlemmers sygdom. Jeg tænker, at det er helt normalt at blive sur nogle gange. Jeg tænker også, at det kan give god mening, at du bliver i dårligt humør, hvis du har en kortere lunte lige for tiden. Hvis du bruger meget energi på at tænke over sygdom, kan det være, at der ikke er særligt meget energi tilbage, som kan bruges til at være overbærende eller til at være god mod andre. Så kan det være, at der oftere opstår konflikter, når lunten er kort. Men det betyder ikke, at du kan bebrejdes for andres sygdom eller selv bliver syg, fordi du er sur nogle gange.
Jeg kan godt forstå, at du forsøger at finde en forklaring på noget, der kan føles meningsløst. Mennesker er grundlæggende meningssøgende væsener. Det betyder, at vi ofte forsøger at finde en mening med det, der sker omkring os og indeni os. Eller at vi forsøger at finde en forklaring på det. Karma kan være én forklaring på det, der sker omkring dig, som du selv nævner i dit skriv. Som jeg nævnte tidligere, kan deres alder også være en forklaring på, hvorfor de er blevet syge.
En tredje forklaring kan være, at der ikke er nogen forklaring på, hvorfor netop dine familiemedlemmer er blevet syge. Nogle gange rammer sygdom tilfældigt, og selvom det kan være rigtigt svært at acceptere, at der ikke er en forklaring på eller mening med sygdommen, så kan det måske være rart at få sluttet fred med bekymringerne på den måde.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen i vores chat, hvis du har brug for at chatte med en rådgiver om, hvordan du har det.
De bedste hilsner
Marie