festen
brevkassespørgsmål af
hansen
16 år
jeg var til fest hos en af mine venner før corona kom ud jeg var på toilet mens jeg hørte nogen komme ind der var kun en men det var en pige men det her var drenge toletet
jeg stormede ud og løb ud men der var festen igang de grinede og nu kalder de mig tissede du i bukserne i skolen og grine jeg ved ik hvad jeg skal gøre og oven i min pik gror ik jeg har taget medicin lægen siger at det er en slags sydrom livet er bare lort nogen gange håber i kan hjælpe mig hilsen hansen ????

Svar:
Hej Hansen,
Tak for dit brev. Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse at blive overrasket på toilettet, og jeg tror, at de fleste ville gå lidt i panik i sådan en situation. Det er uheldigt, at du lige fik løbet forbi der, hvor festen var i gang, så de andre kunne se dig. Det er ikke i orden, at de kalder dig for navne i skolen og griner. Det var ikke en sjov oplevelse for dig, og det er mobning, når de gør grin med dig på den måde. Jeg tænker på, om du har prøvet at sige noget til dem? Hvis de ikke ved, at du ikke vil have det, og at du ikke synes det er sjovt, så bliver de måske ved. Det kan også være, at du har fået sagt fra, og at de alligevel fortsætter. Hvis det er tilfældet, er det vigtigt, at du får noget hjælp til at stoppe det. Mobning er alvorligt, og det skal stoppes, så du igen kan gå i skole og have det godt. Jeg vil anbefale dig at gå til en lærer, som du stoler på, og som du har det godt med og bede om hans/hendes hjælp. Så må I tage en snak om det på klassen (hvis du har lyst til det), eller læreren må snakke med de elever, som mobber og evt. også deres forældre. Det kan godt føles som om sådan et uheld, som det du oplevede, kan følge én hele livet, og at det aldrig kommer til at blive bedre, men med tiden kommer det til at fylde mindre og mindre.
For drenge fylder penisstørrelse rigtig meget, men størrelsen er ikke det eneste, det handler om. Jeg forstår godt, at du er ked af det, hvis der er noget galt, som får dig til at føle dig anderledes. Man kan sagtens få en kæreste og have et godt sexliv, selvom man ikke har en stor pik.
Sommetider kan det hele føles som alt for meget, og jeg tænker på, om du har nogen du kan snakke med? Når livet er svært, hjælper det at snakke med andre om, hvordan man har det, så man ikke skal gå helt alene med det. Det kan være et familiemedlem eller en god ven. Det kan være svært og sårbart at række ud efter hjælp, men det er en stor lettelse, og det kan gøre, at du får mere overskud og energi til at kæmpe videre på de hårde dage. Det kan også hjælpe at skrive ens følelser og tanker ned for ligesom at få det ud et sted, og så det ikke er så tungt at bære rundt på. Det lyder som om, der sker mange ting lige nu, og du kunne overveje, om du har brug for at tale med en professionel om dine problemer. Det kunne f.eks. være en psykolog, som du kan få en henvisning til igennem din egen læge.
Jeg håber, at de andre i skolen stopper med at drille dig, og at du vil overveje at tale med nogen om, hvordan du har det, så du ikke skal gå rundt og synes, at livet er noget lort.
De bedste hilsner
Jeanette