Farver og tics
brevkassespørgsmål af
Eco"
15 år
Hej Cyberhus
Det er mig Eco igen, men denne her gang er det noget lidt andet jeg spørger om.
Okay nr 1: jeg har det her... Når jeg hører sange, så kan jeg sådan give dem en farve. Det er virkelig svært at beskrive, men altså... Det er bare sådan at sange har en farve. Det har måneder også. Januar er isblå. Marts er lys pink, eller lyd gulgrøn. November er lidt kaki orange. Når jeg fortæller det til folk, tror de jeg er underlig eller sådan noget. Lad os nu tag et eksempel. Jeg hører musik med en, og så siger jeg fx "ej hvor er denne her sang grå, eller indigo" eller noget. Så siger de "hvad?" Og griner ad mig.
Jeg er lidt bange for om der er noget galt med mig?
Spørgsmål nr 2: jeg er begyndt at få nogle.... Tics? Altså, hvor jeg kaster med hovedet, eller ryster lidt på kroppen. Sådan nogle små ting, men det er lidt irriterende. Ved i hvad det kan være, og hvordan man stopper det?
- Eco"

Svar:
Hej Eco
Tak fordi du skriver. Det du beskriver med, at sange og måneder har en farve, er der ikke noget mærkeligt i. Jeg kan godt forstå, hvis du bliver lidt ked af, at folk griner, når du fortæller dem om det. Men du skal vide, at det ikke er dig der er noget i vejen med. Det lyder som om, at du har et fænomen som hedder Synæstesi, som omkring 2-4% af befolkningen har - så det er altså ikke et så unormalt fænomen. Ved Synæstesi bliver indtryk fra de forskellige sanser blandet sammen, så derfor fremkalder sanseindtryk fra et område fornemmelser fra et andet sanseområde. Det der formentlig sker i hjernen, er at man har flere forbindelser i hjernen end andre. Jeg håber det giver mening - dette er i hvert fald mit bud på, hvorfor du knytter farver til sange og måneder.
Ift. de små "tics", så kan jeg også godt forstå, at det er noget som går dig på. Det er naturligvis ikke rart, når man har små bevægelser eller lign., som man ikke rigtig kan kontrollere. Det lyder til at du måske har nogle milde motoriske tics. Man vil som regel kunne genkende tics ved, at man får en bestemt følelse i kroppen lige inden de kommer, en følelse af at det er på vej og at det er meget svært - og måske også ubehageligt - at holde tilbage. Hvis du kan nikke genkendende til det, så er det formentlig milde motoriske tics. Selvom det selvfølgelig er irriterende, så er det ikke unormalt at have milde tics. Faktisk har 10-12% af alle drenge en eller anden grad af tics, i en forbigående periode af deres liv. Det mest sandsynlige er derfor, at dine tics er forbigående og forsvinder igen på et tidspunkt. Hvis du føler dig meget plaget af det, synes jeg du skal prøve at tale med dine forældre og din læge om det. Det vil være godt at få talt med nogle om det og din læge vil forhåbentlig kunne hjælpe dig med hvordan du kan håndtere ticsene og hvordan du kan arbejde med dem.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for mere rådgivning er du altid velkommen til at skrive igen eller kigge forbi vores chatrådgivning.
Mange hilsner Freja