Livet er hårdt
brevkassespørgsmål af
Caroline
14 år
Hej cyberhus tak for en hyggeligt gruppe chat igår hvor 2 fra brus var med og mig og min lillebror fik lov at dele vores historie men nu kommer det så efter vi kommet på børnehjem har jeg fundet mit indre ro men min lillebror er stadig påvirke pt kan han ikke klare skolen han går tit amok han kan ikke sætte ord på det der gør ondt men problemet er de har fundet et andet børnehjem hvor der en plads til. Mig de mangle en akut plafs til et barn her men probleme er min lillebror kan ikke flytte med da alder er 11-18. Der jeg skal hen han er 9 ved det vil være voldsomt jeg flytter fra ham og føler jeg svigter ham ved ikke hvad jeg skal gør

Svar:
Kæreste Caroline.
Tak, fordi du skriver, og hvor er jeg glad for, du og din bror fik noget ud af gruppechatten. I er altid velkomne her, vi vil altid gerne høre jeres historie og forsøge så godt vi kan at rådgive jer med de svære ting, I går igennem.
Jeg er også virkelig glad for at høre, at du har fundet en form for ro på børnehjemmet, det fortjener du. Det lyder virkelig svært, det du skriver med, at din bror stadig har det rigtig svært, det kan ikke være let for nogle af jer. Jeg kan virkelig godt forstå, hvorfor du føler som du gør. Når nogen man elsker har det svært, kan man ikke lade vær at føle et kæmpe ansvar, og du føler måske endnu mere ansvar for din bror, netop fordi I har været igennem det, I har. Det er helt naturligt, at I føler jer afhængige af hinanden, og at I har brug for hinanden, og derfor er det også helt naturligt, at du føler, at du svigter ham. Hvad har du lyst til? Vil du gerne flytte til det nye børnehjem? Tror du, at det ville være godt for dig at flytte til det nye børnehjem? Selvom du føler stort ansvar for din bror og gerne vil passe på ham, så er det vigtigt, at du også får det bedre, at du også bliver passet på og passer på dig selv. Det er vigtigt, at I begge føler tryghed, der hvor I er, og det er helt forståeligt, at I finder meget tryghed i hinanden. Derfor kan jeg også godt forstå, hvis det skræmmer dig at skulle flytte. Er det noget, du kan snakke med nogen, fra jeres børnehjem om? Jeg er sikker på, at de prøver at gøre det bedste for jer, men det er jo også vigtigt, at du kan snakke med dem og fortælle dem, hvad du vil og ikke vil. Jeg kan virkelig godt forstå, hvis tanken om at skulle flytte fra hinanden er rigtig svær for jer. Det vil helt sikkert også blive svært, men jeg er sikker på, at dem fra børnehjemmet har en eller anden tanke bag, og at de mener, det vil være godt, på en eller anden måde. Men jeg synes det er rigtig vigtigt, at du kan snakke med nogen fra børnehjemmet om, hvordan du har det, og hvad du vil.
Du er meget stærk og det er meget stort af dig at tage dig af din bror og være stærk for jer begge. Det er helt vildt hvor meget styrke, det må kræve. Du må huske, at det også er okay ikke altid at være den stærke. Du fortjener at blive passet på og støttet. Husk, at I altid er velkomne her og prøv også at tjekke BRUS ud. Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at det hele bliver snart, det fortjener I.
Kærlige hilsner
Sophie