Familieliv
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej
Jeg er en pige på 19 år, som ikke har det godt i hjemmet... Jeg ved ikke om i kan hjælpe mig?
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, men hver gang jeg er sammen med min familie, så skændes vi, og råber højt af hinanden...
Jeg bliver ekstremt ked af det og yder skade på mig selv.. Jeg kan ikke holde til det her, men ved ikke hvor jeg skal gå hen
Håber i kan hjælpe
Mvh

Svar:
Kære du,
Det lyder som en virkelig hård situation du står i. Det er aldrig rart at skændes, og slet ikke hvis bølgerne går så højt, at der også bliver råbt. Når man står i en situation, hvor man er rigtig ked af det, og har svært ved at håndtere de ting, der sker i ens liv, så kan det hele føles så overvældende, at man får brug for at "komme af" med det på den ene eller anden måde. Mnage har behov for at finde et fysisk afløb for de store følelser indeni, og for nogle, ligesom dig, kommer det til udtryk i selvskadende adfærd.
Tal sammen
Du skriver, at du ikke kan holde til det her, men ikke ved hvor du skal gå hen. Eftersom din selvskadende adfærd kommer som reaktion på de skænderier, der er i din familie, antager jeg, at det er i forhold til skænderierne i din familie, at du ikke kan holde det ud, og ikke ved hvor du skal gå hen.
Hvis du bor hjemme kan skænderierne være rigtig svære at undgå, da man aldrig rigtig kan slippe helt for dem, når man bor under samme tag som de foregår. Det er ikke meningen, at familier skal skændes ofte og højlydt, og derfor kan jeg godt forstå, at du reagerer som du gør. Hvis det er muligt tænker jeg, at det kunne være rigtig godt for dig og din familie at sætte jer ned i fredstid, og tale om, hvad det egentlig er der foregår, og hvorfor I skændes så meget som I gør. Det er vigtigt, at I er i et neutralt stemningsleje, når I skal tage sådan en snak, for ellers kommer der ikke noget godt ud af den. Så sæt jer ned en dag, hvor der er ro i lejren, og tal stille og roligt om, hvad det er der sker.
Hvis det er svært for dig at sige tingene direkte til din familie, kan du starte med at skrive dine tanker og følelser ned i et brev, som du læser op for dem. Her kan du bede dem om kun at lytte, og sige til dem, at de ikke må afbryde eller snakke før du er helt færdig. Det samme kan de andre i familien så gøre, så I alle får en stemme og alle bliver hørt. For det er vigtigt at I får talt ud om det, og finder ud af, hvad det er der gør, at I skændes.
Hvis det er fuldstændig umuligt for jer at tale sammen uden at I skændes, også selvom I bruger de forslag, jeg har listet her, så kan det måske være en idé at opsøge hjælp udefra. Der findes mange forskellige virksomheder, der tilbyder konfliktmægling. Google kan hjælpe med at finde en i dit område.
Selvskadende adfærd
Det kan tage tid at få sin familie i tale - uanset om I klarer det selv, eller om I får en konfliktmægler til at hjælpe jer. Og når I kommer i tale kan det tage tid før noget ændrer sig, og før I begynder at skændes mindre. Derfor tænker jeg, at det kan være godt for dig at få noget hjælp til din selvskadende adfærd her og nu. Hos Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade (LMS) ved de rigtig meget om selvskade og om hvilke mekanismer, der er på spil. Her kan de hjælpe dig til at tackle din selvskadende adfærd, og til at finde alternative handlemuligheder, når det hele bliver for meget.
Når man står i en situation som den du står i, så er det helt naturligt at have et behov for at få alt det man mærker indeni ud, på den ene eller anden måde. Simpelthen fordi det bliver for meget. Men der findes mere hensigtsmæssige måder at reagere på, end selvskadende adfærd. For nogle vil det være at løbe en tur. For andre vil det være at høre høj musik. For andre igen vil det være noget helt tredje. Det handler om at finde lige nøjagtig dét, som fungerer for dig. Og hvis det er svært at finde selv, så er de rigtig dygtige hos LMS til at hjælpe med at finde alternative strategier, så du ikke behøver at gøre skade på dig selv.
Jeg håber du kan bruge svaret og ønsker dig alt det bedste!
Mange varme hilsner,
Stine