Et spørgsmål
brevkassespørgsmål af
Alex
24 år
Hejsa Jeg har prøvet at Google mig til svaret, men kunne ikke finde noget konkret, men fik en masse forskellige besvarelser som både gjorde mig lidt klogere, men som også ikke hjalp. Mit spørgsmål må en person på 15 eller 16 gerne være sammen med en person som er over 18. F.eks. En i 20’erne eller er det ulovligt? Er der undtagelser?

Svar:
Hej Alex.
Tak for din henvendelse og dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå at det har været svært at finde noget konkret, for reglerne kan godt være noget kringlede.
Du spørger om man må være sammen med en på 15 eller 16. Når du skriver det, tolker jeg det som om at du spørger om man må have sex med en på 15 eller 16. Hvis dette ikke er tilfældet, beklager jeg.
Hvad siger loven?
Som udgangspunkt er den seksuelle lavalder 15 år. Det vil sige at en voksen gerne må have sex med nogen der er 15 år og derover, så længe der er samtykke,  hvilket betyder at begge parter har sagt ja, og at ingen ikke føler sig presset til at have sex. Samtykke kan når som helst trækkes tilbage, selvom man har sagt ja tidligere. Loven om seksuel lavalder handler ikke om hvor gammel man skal være før man må have sex, men om hvor gammel den unge som minimum skal være før det i lovens forstand er okay for den voksne at have sex med den unge.
Der er dog 2 undtagelser til denne lov som begge kan være lidt svære at finde rundt i.
*Hvis der er et autoritesforhold mellem de 2, skal begge parter være over 18 år. Det vil altså sige at hvis en voksen har samleje med en 15-årig og den voksne er den 15-åriges lærer, pædagog, træner eller lignene, så er det ulovligt og den voksne kan straffes med op til 4 års fængsel.
*Den anden undtagelse er endnu sværere at finde rundt i. Det er ulovligt at forføre en person under 18 år, hvis man groft udnytter at man er ældre og har mere erfaring. Dette kan også straffes med op til 4 års fængsel. Det her handler altså om hvordan magtforholdet i relationen er.
Nu ved jeg jo ikke om det er dig selv der overvejer at være sammen med en på 15/16, men for at gøre mit svar lidt mere forståeligt, går jeg ud fra at det er dig selv.
Som du kan se er det som udgangspunkt ikke ulovligt at være sammen med en på 15, selvom du selv er over 20. Du skal dog virkelig overveje om du kan ske at falde ind i nogen af undtagelserne. Altså er du personens træner, lærer, pædagog eller lign.? En hurtig regel for dette kunne være: Kender du personen fra din fritid er der ingen problem, men kender du personen fra arbejde eller et sted du er frivillig, skal personen være 18 år.
Hvis du ikke falder ind i denne undtagelse, skal du overveje hvordan jeres relation er. Har I en ligeværdig relation hvor I er gode til at lytte til hinanden og blive enige om tingene? Eller har I en relation hvor du, pga. at du er ældre, bestemmer meget eller ofte bliver den der tager styringen? Gør personen alt hvad du beder om? Det er meget vigtigt at overveje om der er et skævt magtforhold mellem jer, for ellers kan det ende med at du bliver straffet. Det kan være meget svært selv at se hvordan magtforholdet i jeres relation er, så måske I kan spørge nogen der kender jer begge?
Andre vigtige overvejelser
Lad os så sige at du ikke rammer ind i nogen af undtagelserne og at det er helt lovligt for jer at have sex. Der er stadig en del ting at være opmærksom på, selvom man holder sig inden for loven.  Jeg prøver at lave nogle spørgsmål her som du kan reflektere over.
* Hvilke andre konsekvenser kunne det have for jeres liv at have sex sammen?
Der er rigtig mange der ser ned på folk der har sex med personer der er meget yngre end en selv og som måske endda anses for børn. Du skal overveje hvad din og din partners omgangskreds vil sige til at I er sammen - kan det have store sociale konsekvenser for jer, selvom det er lovligt?
* Hvordan vil den 15-åriges forældre reagere?
Selv om personen selv har givet samtykke til at være sammen med dig, kan det godt ske at du vil få udfordringer med personens forældre. Din partner er stadig under sine forældres varetægt og der kunne derfor godt komme en reaktion fra dem, hvis de ikke føler at jeres forhold er sundt eller godt for deres barn. Du kan evt. spørge forældrene hvordan de har det med jeres forhold.
* Betyder sex det samme for jer?
Er sex med denne person bare sex for dig? Hvad med den 15-årige? Hvis I ikke har den samme forståelse af hvorfor I gerne vil have sex, så kan der opstå misforståelser,  fordi man som yngre og meget mindre erfaren har langt større risiko for at komme til at overskride sine grænser, selvom det kan føles som noget man har lyst til.
* Husk at du har ansvaret!!
Det er dig der er den voksne og derved også dig der kan risikere at gøre noget der er forkert. Det er samtidigt også dig der er den voksne og dermed har ansvaret for at denne person er helt tryg.
Til sidst vil jeg bare sige at jeg syntes at det er mega fedt at du kontakter os, og det viser at du er en person der tænker på andre og gerne vil gøre det rigtige!
Har du lyst til selv at læse, har jeg fundet et sted hvor reglerne står rigtig fint beskrevet - specielt det nederste afsnit her kan være relevant for dig.
https://www.sexlinien.dk/emneside-rettigheder-og-overgreb/seksuel-lavalder
Her kan du også skrive et spørgsmål hvis du gerne vil vide endnu mere om loven.
Jeg håber at jeg kunne hjælpe og at du er blevet lidt klogere.
Mvh. Chris - Cyberhus