Escort
brevkassespørgsmål af
Den forvirrede
22 år
Hej, jeg er 22 år og har aldrig haft en kæreste. Snakker rigtig godt med piger, men er altid lidt bange for at tage skridtet, og bliver derfor ofte "friendszoned" inden. Jeg har også været afhængig af porno førhen, men det går meget bedre nu. Da jeg så gerne ville have lidt mere erfaring hvad sex angår med en rigtig kvinde og ikke en skærm (porno), "købte jeg mig til sex" via en escort side. Har lige haft sex med vedkommende, og føler mig af en eller anden grund beskidt. Føler mig i et underligt humør. Som om jeg har gjort noget forkert eller kriminelt. Står med en følelse af hvordan hende jeg var sammen med har det nu, da hun jo egentlig ikke ville have haft sex med mig, hvis ikke det var fordi at jeg betalte... Oplevelsen var egentlig okay, da jeg blev bekræftet i hvad jeg var til og ikke til, men samtidig er det også en underlig følelse at købe sig til sex hos et andet menneske. Det med sex er meget nyt for mig, så ved ikke om denne følelse er normal, men ønsker at følelsen aftager, og at jeg bare kan komme videre uden at skamme mig.

Svar:
Kære forvirrede,
Rent lovmæssigt er der intet galt med det du har gjort. I Danmark er det lovligt at købe og sælge seksuelle ydelser, så længe alle involverede er over 18 år, hvilket du kan læse mere om her. Men det ændrer ikke ved det følelsesmæssige efterslæb du oplever lige nu. Du beskriver følelser af skam, af at være beskidt og af at have det underligt over oplevelsen. Sådan kan man godt have det efter sex, selvom selve samlejet egentlig var okay. Men det er ikke meningen man skal have det sådan, og derfor er det rigtig godt, at du reagerer på det du mærker.
Umiddelbart tænker jeg, at dine følelser relaterer sig til lige netop den oplevelse du har haft, og ikke til hvordan sex generelt vil føles for dig. Jeg tænker sådan, fordi det på sin vis er en kunstig situation du er gået ind i. Som du selv skriver "...hun ville jo egentlig ikke have haft sex med mig, hvis ikke det var fordi at jeg betalte". For dig var det sex du gik ind til, fordi du havde lyst. For hende var det et arbejde. Og det påvirker den måde samlejet opleves på efterfølgende.
Sex er nemlig ikke bare sex. Sex er ikke bare en metervare, man kan tage ned fra hylden i en "one size fits all"-udgave. Sex er intimt og sex er personligt. Og når man har sex med et andet menneske kommer man meget tæt på vedkommende - både rent fysisk, men ofte også mentalt. Jeg tænker derfor, at det du mærker måske skyldes, at du ikke følte den mentale forbindelse til hende du havde sex med. Fordi et eller andet i dig kunne mærke, at det for hende var et arbejde, og hun formentlig derfor har været delvist emotionelt afkoblet. Sex har i denne sammenhæng ikke haft den samme betydning for hende, som det havde for dig, og det er helt naturligt, at du efterfølgende mærker en reaktion på det i dig selv.
Selvom du sidder tilbage med en underlig følelse, så er der også en læring i oplevelsen som du kan tage med videre. Som du selv er inde på, så har oplevelsen været med til at gøre dig klogere på hvad du er til og ikke til. Og måske har oplevelsen også gjort at du bedre kan mærke, hvor dine grænser går rent seksuelt. Ud fra dit brev får jeg fornemmelsen af, at den oplevelse du har haft har overskredet en grænse i dig, som du ikke på forhånd vidste du havde. Når man aldrig har haft sex før er det nærliggende at tænke, at sex bare er sex. Men som jeg skrev før, så er sex meget mere end det. Sex skal være en god og dejlig oplevelse for begge parter. Og for at sex kan blive rigtig godt, skal begge parter gå ind til det med lige vilkår og på lige præmisser. På den måde er man ligeværdige, og sikrer sig, at begge parter kun gør noget de har lyst til.
Særligt det med lysten er vigtigt. Når den ene part egentlig ikke har lyst, men har sex alligevel, kan det godt komme til at føles som om man begår et overgreb på personen. Når du skriver, at hun kun havde sex med dig fordi du betalte, så vækker det en tanke i mig om, at du måske føler du har udsat hende for noget, hun egentlig ikke havde lyst til. Og det kan godt give følelsen af at skamme sig og af at være beskidt.
Det er helt naturligt at føle sådan, og vejen til at få de følelser til at aftage, og vejen til at komme videre, har du allerede taget hul på ved at skrive her. For den bedste måde at komme videre er nemlig ved at tale med nogen om det. Ved at fortælle andre om oplevelsen forholder du dig til den, og konfronterer de svære følelser, der er forbundet med den. Og med tiden vil det få dem til at aftage.
For mig at se kan der altså være tale om to (muligvis flere) aspekter af din skamfølelse og din følelse af beskidthed: dels at du ikke oplevede en mental forbindelse mellem jer mens I havde sex og dels at hun i din oplevelse ikke gjorde det af lyst, men fordi hun skulle, fordi det er hendes arbejde. Som jeg skrev i starten har du ikke gjort noget ulovligt eller kriminelt. Men dine følelser vidner om, at du måske har overskredet din personlige moral og dine personlige værdier. Men ved at stå ved oplevelsen, ved at konfrontere de tunge følelser, og ved at fortælle andre om det, er du godt på vej til at bruge oplevelsen til læring og udvikling - også selvom det er en følelsesmæssigt tung én af slagsen.
Jeg håber du kan bruge svaret og ønsker dig alt det bedste!
Mange varme hilsner,
Siv