Erotiske Noveller
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej,
jeg går engang imellem ind og læser nogle erotiske noveller på nettet. Nogle af de noveller jeg scroller forbi handler engang imellem om f.eks. forældre og skolelærer som har sex med deres børn under 15 år. Den yngste jeg har set en noveller om, er en historie om en 10 årige som har sex med en voksen. Jeg tror at de alle er fiktive, siden det er et site hvor folk kan poste erotiske noveller, og jeg har derfor ikke nogen grund til at tro, at historierne skulle være sande.
Er erotiske noveller om voksne som har sex med børn ulovlige, hvis der ikke er noget som tyder på at det skulle være historier som handler om ægte levende børn?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du undrer dig over, om den slags erotiske noveller egentlig er lovlige, og det er rigtig godt, at du spørger om det. For hvis man ser noget ulovligt på nettet eller er i tvivl om det er ulovligt, så er det rigtig godt at reagere på det.
Det der hedder Etisk råd har diskuteret, hvornår virtuel pornografi kan karakteriseres som seksuelt overgrebsmateriale mod børn (også kaldet børnepornografi). De kom frem til følgende:  "I de tilfælde, hvor der tydeligt er et konkret og virkeligt barn involveret, og dette uanset, hvordan barnet visualiseres, og der i de specifikke tilfælde indgår direkte seksuelle scener, da er der tale om, at barnet skal beskyttes, hvorfor distributøren ikke kan siges at dække sig under ytringsfrihed, kunstnerisk frihed eller lignende. Tilfælde som disse kan under ingen omstændigheder legitimeres". Så for at en erotisk novelle, hvor voksne har sex med børn er ulovlig, er hvis barnet i novellen er et rigtigt barn, og det fremgår tydeligt.
Det kan selvfølgelig være svært at vide, hvorvidt de noveller, du fortæller om, er baseret på virkelige hændelser med et barn, men du skriver, at du tror, at alle noveller er fiktive. Måske der står noget på selve sitet om indholdet, der gør at du føler dig sikker på det, men hvis du er det mindste i tvivl, kan du evt. prøve at kontakte sidens adminitratorer eller ejere for at være sikker på retningslinjerne for indholdet på siden. Du har også altid mulighed for at anmelde indhold til politiet, hvis du tror, at der kunne være tale om et rigtigt barn. I sådan et tilfælde er det godt at tage screenshots af indholdet og siden som bevis.
Jeg håber, at du kunne bruge svaret, og ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner
Pernille