Onani med venner
brevkassespørgsmål af
Kaja
19 år
Hej Jeg har fået min første kæreste og jeg er glad for ham. Han har fortalt mig, at han for et par år siden onanerede med sin drengevenner et par gange. De lå under hver sin dyne og så porno på et stort fjernsyn og rørte ikke ved hinanden. Jeg synes det lyder ret homo-agtigt? Er det normalt drengene onanerer når de er i samme rum? Han har vel været 15 år eller sådan noget da det stod på, men han gider ikke tale mere med mig om det.

Svar:
Hej med dig Kaja
Hvor er det dejligt at høre, at du har fået en kæreste, som du er glad for! Når man bliver kærester, så ved man ikke altid alt om hinanden, og ofte er der mange ting, som man først finder ud af eller lærer senere i ens forhold. Du har f.eks. fået at vide, at din kæreste for nogle år siden har onaneret sammen med sine drengevenner et par gange. For mig lyder det til, at du er lidt i tvivl om, hvad det betyder og hvordan du skal forstå det. Du siger, at det for dig lyder homoseksuelt, men egentlig er det slet ikke unormalt, at man prøver at onanere sammen med sine venner. Det er ikke alle, der gør det, men mange gør. Mange prøver f.eks. også nogle gange at kysse med deres venner eller veninder. Det kan være, fordi man er nysgerrig eller gerne vil øve sig, eller bare fordi man synes, det kunne være sjovt. Det samme gør sig gældende med onani. Så selvom det for nogle måske også kan være en måde at eksperimentere på, så behøver det ikke at betyde, at man er homoseksuel, at man har onaneret med sine venner.
Du skriver, at han ikke vil tale mere med dig om det, og det kan der være mange grunde til. Måske han selv synes, at det er lidt mærkeligt at tænke tilbage på. Måske han er bange for, at du vil dømme ham eller tænke, at det er mærkeligt. Måske han bare ikke tænker, at det er særlig vigtigt. Uanset hvad, så tænker jeg, at det er vigtigt, at du respekterer den grænse, han sætter, hvis han ikke ønsker at tale om det. Du kan selvfølgelig spørge ham, men hvis jeg var dig, så ville jeg være meget opmærksom på, hvordan jeg spurgte. Man kan hurtig komme til at få folk til at føle sig meget forkerte. Med åbenhed, nysgerrighed og forståelse kommer man langt, men som sagt så er det vigtigt at respektere et nej, hvis det er det, man får.
Jeg håber, at du føler, at du har fået svar på dit spørgsmål. Ellers kigger du bare forbi igen!
De bedste hilsner
Dagmar