Cutting, sommer og konfirmationer
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er en 15-årig pige. Jeg skal til min kusines konfirmation om en uge, hvilket bliver mega hyggeligt. Jeg har bare lige det lille problem, at jeg er kommet til at cutte helt nede ved mit venstre håndled, så jeg kan ikke længere rigtig have den kjole på, jeg havde overvejet til anledningen. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre, og jeg begynder at gå lidt i panik over det, for mine forældre skal helst ikke opdage det... Det skræmmer mig også at tænke på sommeren, da jeg ikke ønsker, at mine yngre familiemedlemmer skal opdage det og spørge til det:(

Svar:
Hej med dig
Det er dejligt, at du kan glæde dig til din kusines konfirmation, selvom du har nogle bekymringer omkring det. Og det er godt, at du skriver herind, så du kan få luft for dine bekymringer og tanker.
Du skriver, at du er kommet til at cutte helt nede ved dit venstre håndled og derfor ikke kan have den kjole på, som du havde overvejet. Måske du allerede har løst problemet og fundet en anden kjole. Ellers forsøger jeg at komme med nogle bud på, hvad du kan gøre. En mulighed er, at du kan tage en langærmet bluse eller cardigan ud over den kjole, som du har overvejet at tage på. Nu ved jeg ikke, hvor tydelige og store dine ar er, men måske det er en mulighed at tage nogle armbånd på, som kan dække lidt ved håndleddet? Med mindre det skal være en kjole, du skal have på, kan du også overveje at tage en bluse og en nederdel/bukser på. Måske du har en fin langærmet bluse, som kan skjule dine ar ved håndleddet? I så fald er det også en mulighed for dig.
Jeg kan godt forstå, du går lidt i panik over, at dine forældre kan opdage, at du cutter. Det er aldrig rart at blive opdaget i at gøre noget, man gerne vil holde skjult for andre. Når det er sagt, synes jeg bestemt, du skal overveje at snakke med dine forældre om, at du cutter. Det kan være en lidt svær snak at tage, men hvis du får taget mod til dig og fortæller dem det, er jeg sikker på, de vil være forstående og hjælpe dig.
Når man cutter, kan det være et tegn på, at man har nogle problemer eller bekymringer, som man forsøger at bearbejde. Det kan være svært at stoppe med at cutte, hvis man stå alene med det og ikke får den rette hjælp til det. Hvis du ikke føler dig helt tryg ved at snakke med dine forældre om at du cutter, er det også en mulighed at fortælle det til din lærer eller en anden voksen, som du føler dig tryg ved. Det vigtigste er, at du får det fortalt til nogen, som kan hjælpe dig med at komme videre, så du med tiden måske kan stoppe med at cutte.
I din besked skriver du også, at det skræmmer dig at tænke på sommeren, fordi du ikke ønsker, at dine yngre familiemedlemmer skal opdage og spørge ind til dine ar. Her kunne det måske være en ide at tage et svedbånd på, som kan dække dem  - eller måske et bredt armbånd? Det kunne også være en mulighed at tage en langærmet bluse på i et let og løst materiale, som du kan ånde i, når det er varmt. Hvis du får fortalt dine forældre, at du cutter, kan det være, at de kan hjælpe dig med, hvordan du bedst muligt kan skjule dine ar. Jeg forestiller mig, at du på den måde vil kunne gå en sommer i møde, hvor du ikke hele tiden skal være på vagt og passe på, at dine forældre og yngre familiemedlemmer ser dine ar. Det er hårdt arbejde og ikke særlig afslappede for dig, forestiller jeg mig.
Når man har ar, der er synlige, er det vigtigt at smøre dem godt med solcreme, når man er ude i solen, for så bliver arrene pænere. Så det vil være en god ide for dig at have en solcreme tæt på dig, når du er ude her til sommer.
De bedste hilsner
Matilde