Er min kærste gravid eller også okay
brevkassespørgsmål af
Alexander
14 år
Okay mig ig min kærste har haft beskyttet sex med kondom men vi er navøs min kærste har fået en revne men det har jeg læst det sku være normalt fordi de ik sp stort men hun har fået meget ondt i maven dagen efter og er det et tegn at hun er gravid og det var vores første gang

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at det fylder meget for dig. Jeg kan se at det nu er en lille uge siden at du skrev, og jeg håber at I, hvis hendes mavepine er blevet værre, har talt med andre om det?
Først og fremmest er det fedt at I har brugt kondom. Det er virkelig vigtigt at passe på sig selv under sex, så det er sejt!
Du skriver at I er nervøse for om din kæreste har fået en revne. Jeg tænker at du måske taler om en rift? Det kan ske at man får en rift i skeden, når man har sex, særligt hvis man ikke er særlig våd. Hvis man får en lille rift, så kan det bløde lidt. Blødte hun efter I havde sex? En rift er ikke farlig, og den går væk af sig selv. Hvis hun bløder meget eller bløder i lang tid - og hvis det ikke er hendes menstruation - så skal I tage kontakt til en læge. Men en rift går væk af sig selv. For at undgå rifter, skal I sørge for at hun er våd i skeden. Det kan hun blive gennem forspil, hvor du f.eks. rører ved hende og I kysser. I kan også bruge glidecreme. hvis der er behov.
Der kan være mange grunde til at hun har fået ondt i maven dagen efter, og jeg tænker ikke at det er et tegn på en graviditet. Fordi I brugte kondom, så burde hun også være beskyttet mod graviditet. Hvis kondomet blev skadet eller revnede (måske det er dét du mener med revne?), så ja, så er der en risiko for at hun er blevet gravid. Det er vigtigt at I er opmærksomme på om hun får sin menstruation som hun plejer. Hvis hun ikke gør det eller hvis hun fortsætter med at have ondt i maven, så skal I kontakte lægen.
Jeg synes det er virkelig vigtigt at du skriver herinde, når du er nervøs. Jeg tænker også at I kan overveje at snakke med f.eks. jeres far eller din mor om det. Jeg ved godt at det kan føles som en pinlig ting at tale om, men de kan være din/jeres bedste støtte, hvis der skulle vise sig at være et problem. Det kan også være en anden voksen i familien, hvis det er for svært at tale med jeres forældre.
Jeg håber I vil fortsætte med at passe på hinanden, både ved at bruge kondom og ved at spørge andre til råds, når I er i tvivl. Jeg håber også at I vil huske at tage det roligt. Selvom sex kan være dejligt, så er det vigtigt at mærke efter hvad der føles godt og hvad der ikke føles godt.
Venlig hilsen
Camilla