Er lidt forvirret
brevkassespørgsmål af
H
15 år
Hej :) Jeg er måske lidt forvirret over nogle forskellige ting der sker i min krop. Her for tiden er det som om jeg ikke kan tage på. Jeg spiser mig til at være maksimalt 68 kg, men ryger ned til 66 hver dag. Er det fordi at jeg har et godt stofskifte? En anden ting er at jeg har haft ondt i knæene i 3 uger nu, og når jeg går i hug, knækker de. Jeg ved ikke hvad det er og jeg er ret bange for at det er noget farligt.

Svar:
Hej med dig!
Når man kommer i puberteten sker der en hel masse ting med ens krop. Den vokser meget, den vokser nogle gange hurtigt og vokser forskellige steder på forskellige tidspunkter. Der er mange systemer i kroppen der arbejder hårdt i de år man er i puberteten, og det betyder, at kroppen bruger en masse energi. Det kan være en forklaring på, at du spiser en hel masse, men ikke tager på. Kroppen bruger simpelthen al energien. Der er en del fyre i puberteten som har svært ved at tage på. Vægten kan godt svinge med 2 kg over dagen, dvs sige du kan sagtens veje 68kg når du går i seng og så veje 66 kg når du vågner om morgenen. Hvis man skal have en nøgagtig vægt, så skal man veje sig på samme tidspunkt af dagen med så lidt tøj på som muligt.
De knæk du mærker og/eller hører i dine knæ er brusken der smutter mellem knoglerne. Hvis man vokser meget, så er det normalt at knæene kan "knirke" eller "knække" en overgang. Det er ikke noget farligt, men kun et udtryk for, at knæene vokser. Hvis de gør ondt i flere måneder eller de forhindrer dig i at dyrke sport skal du gå til din egen læge og få dem til at kigge på dem.
Jeg håber, at jeg har svaret på dine spørgsmål, ellers er du meget velkommen til at skrive til mig igen.
Mange hilsner
Marie