er jeg for ung?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej. jeg er en pige på 12år. jeg kan godt lide at ornanere, jeg giver mig selv finger og rør min krop på f.eks. bryster, inderlår og baller. det tilfredsstiller mig meget men jeg gad godt vide om jeg er alt for ung. jeg er ret sikker på at ingen andre fra min klasse eller på min alder gør det. er jeg for ung?

Svar:
Hej, jeg er glad for at du har valgt at skrive herind, når der er noget du er usikker på.
Jeg kan godt forstå, at du stiller spørgsmålet, for hvilken alder skal man egentlig have når man begynder at onanere?
Onani og dét at mærke og være nysgerrig på sin egen krop er helt naturligt. Faktisk er det rigtig godt at være nysgerrig på sin egen krop og udforske den. Det kan hjælpe dig til bedre at forstå hvad du synes, der føles dejligt, hvis du senere begynder at have sex.
At onanere og tilfredsstille sig selv kan være en rigtig dejlig følelse og noget af det mest naturlige man kan gøre. Men usikkerheden omkring, hvorvidt man er for ung, eller om andre på ens egen alder gør det kan skabe en følelse af usikkerhed eller en følelse af, at man er anderledes fra dem på sin egen alder. Derfor kan jeg rigtig godt forstå dit spørgsmål.  Der er ikke nogen aldersgrænse på, hvornår man er gammel nok til at onanere. Det er mere et spørgsmål om, hvornår man selv føler at man er klar til at begynde på det, og det er der ingen andre end dig selv, der ved. Det vigtigste er at du mærker efter inde i dig selv om du føler dig klar.
Når jeg læser dit spørgsmål vil jeg sige at du ikke er for ung til det, fordi det lyder som om du selv føler dig klar, og det er det vigtigste.
Når man føler sig som den eneste i verden der gør, føler eller oplever noget, så er det faktisk sjældent tilfældet. Der er mange unge, som skriver ind til os med samme bekymring og usikkerhed som du. Det handler nok om at vi mennesker tit går og putter med tingene for os selv, og det kan give os en følelse af at vi er alene om at have de følelser, vi har. Jeg er faktisk ret sikker på, at flere af dine klassekammerater også er begyndt at onanere, men ikke fortæller om det fordi de måske sidder med den samme følelse som dig.
Jeg håber at det her gav svar på dit spørgsmål
Kram Sofie