Er jeg gravid?

brevkassespørgsmål

Er jeg gravid?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hejsa!

Jeg er en pige på 14 år, som nu har haft en kæreste i en måned og en uge. Vi er begyndt at små hygge og pille lidt ved hinanden.

I sidste uge var vi sammen og skulle til at have sammenleje... jeg fik det dog stoppet. Han nåede gennem de inderste læber, og kom ikke. Det er nu en uge siden, og min menstruation kom i går! Lige som den skulle.

jeg har ne uregelmæssig menstruation, så jeg ved ikke om dette er et tegn på graviditet. (Det skal også siges, at jeg har dyrket sport de sidste 2 dage, og jeg ved ikke om det kan gøre noget ved blødningen.) min menstruation er ikke som den plejer, fordi jeg ikke bløder ligeså meget som jeg plejer. Jeg har i længere tid haft problemer med ekatrem blødning og langvarige menstruationer.

jeg håber virkelig, at jeg kan få svar på, om jeg er gravid. OBS jeg kender godt til væsken før sæd, men har dog endnu ikke turde snakke med min mor, eller tage en test.

mange hilsner: anonym.

Svar:

Hejsa

Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret, når menstruationen ikke er som den plejer. Men det er da dejligt den kom til tiden. Det er en rigtigt fin forklaring du har skrevet på, hvad der skete og det lyder som om, at alt er som det skal være og, at du ikke er gravid.

Nu ved jeg ikke, hvor længe du har haft menstruation, altså fra hvornår du havde det første gang. Men de første 1-3år efter debut kan menstruationerne godt være både uregelmæssige og store. Hvis de stadig er det og det er så meget at du fx. bløder igennem ofte, kan det være en god ide med p-piller. Så kan du styre, hvornår du bløder og som oftest er det en meget mindre mængde. Du kan jo sagtens sige til din mor, at de store blødninger går dig på og du har læst at p-piller kan hjælpe på det - og måske gøre det mere afslappet at være dig. Evt. kan I overveje en tid ved lægen og få drøftet det.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Den eneste måde at være helt sikker på du ikke er gravid er jo en test - men igen, det tror jeg ikke du er.

De bedste hilsner

Eva

Evas billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål