Er jeg gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej
Jeg var sammen med min Kæreste igår og jeg er ikke på p-piller, men vi brugte Kondom. Jeg har ondt i maven og min mave rumler. jeg er bange for jeg er gravid.

Svar:
Kære du,
Hvor er det godt at høre, at du og din kæreste er forsigtige og sørger for at beskytte jer, når I har sex. I bruger kondom, som er et af de mest sikre måder at beskytte sig selv mod uønsket graviditet og sexsygdomme, og det viser, at I er modne og velovervejede begge to.
Når man begynder at have sex er det helt naturligt at begynde at bekymre sig om de konsekvenser, der kan være ved at have sex. Som eksempelvis at man kan blive gravid. Og når man går og bekymrer sig kan man få helt ondt i maven, og maven kan måske også begynde at rumle, fordi man hele tiden tænker "hvad nu, hvis..?" Når man er bekymret for om man er gravid, kan man blive overopmærksom på de ting man mærker i sin krop. Man kan lynhurtigt få de små ting man mærker blæst helt ud af proportioner, så man får overbevist sig selv om, at der altså er noget, der ikke er som det skal være.
Hvis kondomet sprænger under sex er der en risiko for, at man bliver gravid. Men ud fra det du skriver, lyder det ikke til, at det er det, der er sket for jer. Derfor tænker jeg, at det er meget usandsynligt at du er gravid. Men hvis du fortsat er i tvivl er den sikreste vej til et klart svar en graviditetstest. Graviditetstests kan købes i supermarkeder eller på apoteket.
Jeg håber du kan bruge svaret!
Varme hilsner,
Stine