Er jeg forelsket i min bedste veninde?

brevkassespørgsmål

Er jeg forelsket i min bedste veninde?

brevkassespørgsmål af
Casper
20 år

Hej. Jeg er en fyr på 20 og har en rigtig skøn bedste veninde, vi er virkelig tætte! Har kendt hende i 6-7 år men det først her det sidste år vi som sådan blev bedste venner. Hele grunden til vi overhoved blev bedste venner var fordi vi faktisk først “prøvede” at være kærester, det holdte et par måneder men vi besluttede i fælleskab at vi bare skulle være venner men lige siden vi “slog op” blev vi kun tættere og tættere og har aldrig haft sådan en tæt veninde som hende, vi ses mellem 2-4 gange om ugen og vi har daglig kontakt. Vi fungere bedst når vi sammen sådan har vi det begge, vi fortæller hinanden ALT, intet filter. Vi begge næsten lige kommet ud af nogle ret seriøse forhold, hvilket vi har støttet hinanden rigtig meget i og snakket meget om. Og ham som hun var i et forhold med kunne jeg jo ikke undgå også at lærer og kende siden de endte med og flytte sammen og at jeg ses med hende ugentligt og han var en rigtig flink fyr og vi alle 3 hang tit ud sammen, og var aldrig nogensinde jaloux overhoved.. Men der sket noget mærkeligt, for nu er min bedste veninde begyndt og have noget med en ny, og er ret sikker på de nok ender sammen inden længe. Min bedste veninde er biseksuel og det her er en pige hun har noget med, ikke at jeg har noget imod det overhoved, er meget åben og støttende for LGBT+ og tror enlig heller ikke det at det en pige der gør det. Men af en eller anden grund er jeg begyndt og føle en lille form for jalousi., Jeg ved ikke hvad det betyder eller hvad det kommer af men jeg kan bare mærke det mere og mere.. Og ja min bedste veninde er sådan set min eks, men ser hende ikke som min eks, og har aldrig følt jalousi overfor hendes andre forhold hverken pige eller drenge forhold.. Er vant til at hun snakker om hendes kærlighed og sex liv og viser mig åbnet besked samtaler osv, men ligepludselig er det bare blevet sværer for mig at høre om og læse.. Min bedste veninde skal smart flytte ind hos mig i 3-6mdr indtil hun får sparet op til og flytte i sin egen lejlighed igen. Så jeg har VIRKELIG ikke brug for at skulle være jaloux. Jeg ikke forelsket i hende, det ved jeg! Kunne aldrig forstille mig at have sex med hende. Men hun er en super smuk pige, og har efterhånden set hende nøgen et par gange og det da ikke fordi hun ikke tænder mig. Og vi sover også altid i samme seng sammen..men jeg ville aldrig selv hvis jeg fik muligheden bytte vores venskab for noget overhoved! Hendes venskab er en af de vigtigste ting i mit liv, kæmper med en del ting både psykisk og fysisk og hun er virkelig min klippe igennem alt det her. Så jeg tror ikke jalousien er fordi jeg forelsket i hende, men nu mere jaloux jeg bliver nu mere begynder jeg og tvivle.. Har ikke tænkt mig at snakke med hende om det, for taget i betragtning af at vi er eks kærester så er det meget tynd glas og gå på når det kommer til følelser og sådan noget, specielt fordi vi slet aldrig ville være blevet bedste venner hvis vi ikke havde været kærester først. Så vi har jo begge på den ene eller anden måde haft følelser for hinanden, men vi valgte os netop begge at vi skulle kæmpe for et bedre venskab istedet, og jeg kan og vil ikke på nogen måde fucke vores venskab op eller gøre det akavet eller gøre så hun ændre sig overfor mig eller ikke føler hun kan være ligeså åben og ærlig overfor mig.. For normalt har set aldrig påvirket mig at hære om hendes kærligheds og sexliv.. Så hvorfor gør det pludselig det?? Er forvirret og vil virkelig helst bare den jalousi kunne forsvinde for den gør intet godt! Mvh C.

Svar:

Kære du,

Sikke en situation du står i. Jeg kan godt forstå at du er helt forvirret over denne jalousi, som er dukket op. Det lyder som om at du og din veninde har et fantastisk venskab, så jeg kan godt forstå at du føler du har meget på spil her. Jeg vil dog sige at uanset hvad, så kan et stærkt venskab holde til det meste.

Som jeg hører det, så er du ikke stormende forelsket i hende, men du er alligevel kommet i tvivl fordi du mærker at du bliver jaloux. Jalousi kan man godt føle selvom man ikke er forelsket. Man kan f.eks. blive jaloux som ven netop fordi man er så tætte, så når den ene får en kæreste, så skal man pludselig dele sin ven. Du skriver at du ikke har haft det sådan før og at det faktisk har fungeret godt med hendes kærester, men jeg tænker alligevel lidt i den retning. Jeg synes ikke umiddelbart at det lyder som om du er forelsket, men jeg tænker at nu, hvor hun skal bo midlertidigt hos dig i nogle måneder, så vil det nok vise sig, hvis du er forelsket i hende. Jeg tror endda at det vil blive meget tydeligt for dig når hun flytter ind fordi i kommer til at være tætte på en anden måde. I kommer til at have en hverdag sammen og dele et hjem. Så prøv at se det som en mulighed for at blive klogere på dine følelser.

Du skriver det her med at du helst ikke vil sige noget til hende om, hvordan du har det fordi du er bange for at ødelægge jeres venskab. Som jeg skrev helt i starten, så vil et stærkt venskab sagtens kunne klare sådan en snak. Så jeg tænker ikke du skal være så bekymret. Jeg tænker dog at, der ikke er den store grund til at sige det lige nu medmindre du kan mærke at du har brug for det. Du kan f.eks. sagtens vente til du er blevet lidt klogere på dine følelser. Men hvis det er for svært at holde det for dig selv fordi i har et venskab, hvor i snakker om alt, så kan du sagtens tage snakken med hende. Jeg tror på ingen måde at du mister hende. Det kan godt ske at det bliver anderledes mellem jer i periode, men sådan som du beskriver jeres venskab, så tænker jeg at i meget hurtigt vil finde tilbage.

Så prøv om du kan slappe lidt af i det og mærk efter, hvad der sker når hun flytter ind.

Skriv endelig igen, hvis du får brug for det.

De bedste hilsener

Charlotte

Charlottes billede
Charlotte fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål