Er ikke træt
brevkassespørgsmål af
Sofia
14 år
Heeejj!
Jeg har et (synes jeg) problem. Hver aften når jeg skal sove, kan jeg ikke. Jeg er overhovedet ikke træt. Jeg kan mærke at min krop er træt, men ’mig selv' er bare slet ikke træt. Jeg ender altid med at falde i søvn tilsidst, simpelthen forbi jeg har brug for søvn. Men det er SÅ frustrerende bare at ligge med lukkede øjne og vente på at falde i søvn. Jeg har altid læst inden jeg skulle sove, og det hjalp også da jeg var mindre, men nu er det bare som om det ikke er anstrengende. Jeg synes også at jeg læser ok svære bøger (Mænd der hader kvinder er ikke længere sværere end Mi og Mo).
Jeg går i seng ca. kl 21-21:30 og kan læse til kl. 12 hvis det skulle være. Jeg må ikke have min telefon i værelset når jeg skal sove, så det er ikke fordi jeg bruger den, eller noget andet device. Sover ca. mellem 7 og 8 timer
Om morgenen er jeg MEGA træt, selvom jeg måske har fået hele 8 timers søvn. Jeg kan bare ikke komme op.
Det lyder måske ikke som sådan et stort problem, men jeg har altid haft det sådan. Jeg kan nemlig huske at engang da vi var ude at rejse, spurgte jeg min mor hvorfor jeg min lillesøster altid faldt i søvn lang tid før mig (og der var jeg 5 år).
Lang forklaring på lille problem, ved det godt, men håber allligevel at der er hjælp at hente!
Tak på forhånd ;-)

Svar:
Kære Sofia.
Det er en rigtig træls ting for dig ikke at kunne falde i søvn, jeg forstår udmærket din frustration. Når man har de problemer så er det vigtigt at man er opmærksom på generel søvnhygiejne. Det lyder dog som om at du er meget opmærksom på dette bla ved ingen skærmtid i 1-2 timer før søvn, vigtigt at have et køligt værelse og at der er mørkt.
Jeg vil anbefale dig at lave et søvnregistreringsskema på ca 14 dage og bestille en tid ved din læge hvor I kan snakke om hvad der kan gøres.
Håber det hjalp lidt,
mvh læge Julie