søvnproblemer
brevkassespørgsmål af
Sofia
17 år
Hej.
Jeg har de sidste 3-4 år haft store problemer med at falde i søvn om aftenen. I nogle perioder har jeg haft lettere ved at falde i søvn mens i andre perioder har det kunnet tage mig op til 2 timer at sove. Jeg har prøvet det meste; mediteret, slukket ned for telefon og computer i god tid, læst og skrevet mine bekymringer ned men lige meget hjælper det. Har I nogen råd til, hvad jeg kan gøre, for det har efterhånden fået en stor betydning for min hverdag.
Hilsen Sofia.

Svar:
Hej Sofia
Tak for dit spørgsmål
Mange mennesker oplever i perioder af deres liv at have svært ved at falde i søvn, og det kan være rigtig hårdt. Jeg kan høre, at du allerede gør mange af de rigtige ting i forhold til at falde i søvn, så dem synes jeg du skal fortsætte med. Der er heldigvis flere ting du kan gøre:
Det er vigtigt at have faste sengetider, så man står op og går i seng på det samme tidspunkt hver dag. På den måde kan kroppen bedre vænne sig til en god søvnrytme.
Undgå at tage en lur om dagen selvom om du er træt efter manglende søvn om natten, for så kan det blive endnu sværere at falde i søvn den følgende nat.
Hav det så mørkt som muligt i det rum du skal sove i
Gå en tur i løbet af eftermiddagen eller aftenen, motion og bevægelse i løbet af dagen er vigtigt for at falde i søvn og få en god søvn.
Undgå at spise for store måltider lige inden du skal sove, da det for mange kan gøre det svært at falde i søvn. Andre kan have svært ved at falde i søvn hvis de er sultne, så for nogle hjælper det at spise lidt inden du skal sove - her må du prøve dig lidt frem.
Luft ud på værelset, så der er frisk luft og en god temperatur. Mange har svært ved at sove, hvis der er for varmt.
Undgå cola og kaffe, især om eftermiddagen og aftenen
Brug kun sengen til at sove i, for kroppen skal vænnes til at sengen er forbundet med søvn, så kan det blive lettere at sove. Undgå fx at sidde med computer eller telefon i sengen om aftenen. Og som du selv er inde på, så undgå skærmene et par timer inden sengetid.
Nogle har glæde af baldrian og humle, som er et kosttilskud, der afhjælper søvnproblemer. Det fås i Matas og på apoteket.
Selvom du går i gang med at følge rådene kan der godt gå lidt tid inden det virker, så der skal lidt tålmodighed til :)
De bedste hilsner
Johanne fra Cyberhus