Er det normalt?
brevkassespørgsmål af
Julie
22 år
Hej Er nok alt for gammel til at stille sådan et spørgsmål men har aldrig set nogen artikel der belyser dette emne. Når jeg onanere gør jeg det af flere omgange i samme tidsrum. Jeg tager dog en kort pause inden jeg begynder igen da min klit og vagina lige skal samle sig igen efter stimulation. Er det almindeligt? Lige et andet spørgsmål. Kan det at lade være med at onanere have samme effekt som på mænd efter at have fuldendt en hel måned uden at komme? Hilsen Julie

Svar:
Hej Julie.
Det er bare helt i orden, at du stiller dine spørgsmål. Det er træls, når man ikke kan få svar på sine spørgsmål nogle steder, så jeg vil prøve så godt jeg kan at give dig svar.
Ift. dit første spørgsmål, så lyder det meget almindeligt, at du er nødt til at holde en lille pause i mellem du onanerer. Klitoris er et meget følsomt sted med mange nerver, og når den bliver stimuleret, samler der sig en del blod (hvilket også er derfor, den hæver sig lidt op, hvis du har bemærket det) samt i skeden generelt, og derfor skal den have tid til lige at "samle sig" igen, som du skriver. Du kan også opleve, at det kan gøre decideret ondt, hvis du rører ved den lige efter en orgasme, da den simpelthen er så stimuleret og nerverne går den meget mere sensitiv. Så det er helt fint at holde en lille pause.
Ift. dit andet spørgsmål, så tror jeg, at det opleves meget forskelligt og individuelt fra kvinde til kvinde, når der går lang tid i mellem onani og orgasme. På samme måde, som det også gør ved mænd. Nogle mænd kan opleve et ubehageligt tryk, hvis de ikke får afløsning. Et tryk der for nogen kan komme hurtigere end for andre. På samme måder kan kvinder opleve et "tryk" eller en form for uforløsning, som kan opleves på forskellige måder. Men kort sagt, så ja, kvinder kan også opleve en effekt ved ikke at onanere og få orgasme, hvis der går lang tid i mellem.
Jeg håber, at det var svar på dine spørgsmål, og ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen.
Mange hilsner
Laura