Hænoride

brevkassespørgsmål

Hænoride

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 2 år 5 måneder siden

Hej jeg er en dreng på 16 år og har fået en hæmoride, den gør mega ondt men er bange for at gå til lægen fordi det akavet, hvad gør jeg?

Svar:

Hej med dig

Først og fremmest skal du vide, at hæmorider er meget almindelige og ufarlige. Der er tale om små udposninger af dine blodårer omkring endetarmen og alt efter størrelse og grad af gener, inddeles hæmorider i forskellige grader. Oftest ved man ikke, hvorfor hæmoriderne er opstået. Der er faktorer, der øger risikoen for at udvikle hæmorider, som f.eks. at presse kraftigt ved afføring og forstoppelse. De hyppigste symptomer på en hæmoride er blødning, smerte og en synlig udsposning omkring endetarmen. Du skriver, at du har meget ondt, hvilket især er tilfældet ved større hæmorider. Måske har du oplevet blødning i forbindelse med afføring, måske døjer du med forstoppelse og måske klør det også?

Hvis du har bemærket en blødning fra endetarmen, så skal du søge læge, som undersøger din endetarm for at få afklaret, om blødningen kommer fra hæmoriden, eller om der kan være en anden årsag. Har du haft hæmoriden i længere tid, og er symptomerne forværret, bør du også søge læge, så du kan få behandling og tilstanden ikke forværres yderligere.

Du kan selv prøve at behandle en hæmoride ved at undgå forstoppelse. Så det er vigtigt med rigelig væske og en fiberrig kost samt motion. Desuden er gode toiletvaner afgørende, så du bør gå på toilettet, når du får afføringstrang og ikke holde afføringen tilbage. Ved afføring bør du undgå langvarig og kraftig pressen, og du bør ikke sidde på toilettet for længe. Alt efter hvor mange gener du har og graden af hæmoriden, vil lægen kunne hjælpe dig med en salve, der skal påføres lokalt på hæmoriden. Eventuelt er der også brug for et afføringsmiddel. Derudover er der forskellige kirurgiske indgreb, som kan gå hen og blive nødvendige. Som udgangspunkt starter man altid med en så skånsom behandling som muligt.

Hæmorider er en kronisk tilstand, hvorfor de hurtigt kan dukke op igen, selvom man har haft mindre eller ingen besvær i en periode. Er der blødning og smerter, skal hæmorider altid behandles, hvorfor du bør opsøge din læge. Jeg kan godt forstå, at du synes, det er akavet, at lægen skal undersøge din endetarm, og det er måske første gang, at du skal være delvis nøgen foran en læge. Det er helt normalt ikke at bryde sig om at være afklædt foran andre og undersøgt i intime områder. Lægen er professionel og uddannet til at møde patienter i alle mulige situationer, også i disse, hvor patienten føler sig akavet og sårbar. Du må stole på, at din læge kan rumme din usikkerhed og vil forsøge at gøre undersøgelsen så tryg for dig som muligt. Det er en god idé at italesætte din utryghed fra start, så din læge kan være ekstra opmærksom på det. Og husk på at lægen formentlig har undersøgt en del endetarme før, at han/hun formentlig har oplevet utrygge patienter før, så i det mindste har han/hun erfaring med sig, når nu du står i en helt uvant situation. Du kan måske også tale med dine forældre eller nogle venner omkring dette, måske kender du endda nogen, der har stået i samme eller lignende situation?

Jeg håber, at ovenstående har klædt dig lidt bedre på til at kontakte din læge for at blive undersøgt, på trods af det ledsagende ubehag.

Venlig hilsen, Tatjana.

Tatjanas billede
Tatjana fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål