Er bange for at jeg har fået herpes

brevkassespørgsmål

Er bange for at jeg har fået herpes

brevkassespørgsmål af
Melina
16 år
Oprettet 4 år 3 måneder siden

Har en kæreste som jeg har regelmæssig sex med og har været sammen med 1,5 år (bruger p-stav)

Vi har sex og oralsex søndag, og tirsdag finder vi ud af han har fået forkølelses sår, onsdag køre vi på apoteket og får begge en creme da jeg havde første symptom på en forkølelses sår (prikkende fornemmelse i mundvig)

men jeg er simpelthen så bange for han har smittet mig med herpes i underlivet... O_o

Han havde først symptomer på det tirsdag, men er stadig vildt bange efter oralsexen søndag...

Det er nu torsdag aften, og har umiddelbart ingen symptomer altså små blære/sår eller kløe/svien

Men dog er min skede meget rød...  har døjet meget med svamp hvor at  rødme plejer at være det første tegn... men er dog stadig meget bange for det er herpes

 Er sandsyntligheden for det er herpes meget stor?

Eller kan jeg være "heldig" og min krop bare har timet en omgang svamp meget uheldigt midt i min angst for herpes?

Undskyld for det lange opslag

Svar:

Tak for din besked.
Når din kæreste får forkølelsessår er det fordi der kommer udbrud i hans herpes infektion ved munden, en virusinfektion han altid vil have.
Især under udbrud, men også imellem udbrud er der en lille risiko for at smitte en partner til slimhinden i munden eller ved kønsdele ved oralsex. De fleste der bliver smittet med herpes første gang vil opleve at få et første udbrude i 3-14 dage efter smitten. Man kan derfor ikke udelukke at du er blevet smittet, men hvis du ikke har haft en herpes udbrud endnu på kønsdele er du sandsynligvis ikke smittet. Hvis den kløe og svie du har oplevet fra underlivet minder om, når du har svamp og der ikke er tilkommet sviende, smertefulde blære, lyder det mest som opblussen af svamp. Hvis du er i tvivl så kan det være en god ide at få din egen læge til at kigge med.
Skulle du være blevet smittet med herpes på kønsdele, kan du behandle det med salve og stikpiller eller piller fra din læge ved udbrud. Der kan sagtens være flere år imellem udbrud.
Fremadrettet kan I som udgangspunkt sagtens kysse og dyrke sex og oralsex når din kæreste ikke har udbrud af forkølelsesår, men bør undgå oralsex og kys under udbrud for at minimere smitterisikoen.
Jeg håber at det var svar på dine spørgsmål.
MVH Line

LineHs billede
Line fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål