Er bange for at blive Deprimeret igen
brevkassespørgsmål af
Anonym
24 år
Hey, ved ikke helt hvad mit spørgsmål er. Det er vel hvordan jeg undgår at blive deprimeret og trist igen. Jeg er i en ret god periode i mit liv. Jeg elsker mit arbejde. Og har gode spisevaner og taber mig som jeg har kæmpet med i lang tid. Og har et bedre selvbillede. Men for et år siden i November blev jeg virkelig deprimeret. Så deprimeret at det varede i 5 måneder. Og selv efter jeg fik det bedre. Så fik jeg det ikke sådan rigtig bedre. Skulle bare kæmpe mig ud af den følelse. Men selv når jeg var glad følte jeg mig stadig trist. Tror en af grundene til min depression sidste år var fordi det var første jul jeg skulle holde på Plejehjemmet. Min Mor havde været på Plejehjem i et halvt år på det tidspunkt. Hun er alvorligt syg. Jeg kan ikke rigtig have en samtale med hende mere fordi hun ikke kan snakke sådan rigtigt. Det er en sygdom der ikke kan helbredes. Og levetiden er 5 til 10 år. Men tror jeg mister hende før fordi hun ender med ikke at være til stede til sidst på grund af sygdommen. Det har været rigtig hårdt. Og jeg ville ikke have klaret det uden min søster og min bedste ven. Og er selvfølgelig glad for at jeg er i et godt sted nu. Jeg har fået en henvisning til en Psykolog og en Psykiater fordi jeg havde det så skidt. Min søster siger jeg stadig skal kontakte dem. Men en del af mig har dårlig samvittighed over at skulle kontakte dem når egentlig har det godt nu. Men ved også godt at det ikke er sikkert det varer ved. Har bare svært ved at forklare hvor dårligt jeg har haft det når jeg er i et godt sted nu. Og er måske også bange for at hvad nu hvis jeg snakker om mine problemer og min Mor om det så er det der gør at min depression kommer tilbage. Men kan godt mærke den sorg omkring at miste min Mor stadig er der. Men jeg prøver virkelig at Blokere den ude. Fordi der er intet jeg kan gøre ved det.

Svar:
Kære søde du.
Først og fremmest er jeg rigtig glad for du har ville skrive ind til os omkring dine problemer. Det er rigtig stærkt og modigt gjort, så kæmpe ros til dig herfra!
Når jeg læser dit brev lyder det som om, du virkelig har været igennem en udfordrende og svær periode i dit liv, og det er forståeligt, at du har bekymringer om at skulle kontakte en psykolog og psykiater, når du føler dig godt tilpas nu.
Jeg vil dog understrege, at psykologer og psykiatere kan hjælpe dig med at håndtere følelser og give dig vigtige og gode redskaber til at forblive i det positive sted i tilværelsen. At tackle sorg og bekymringer om fremtiden er en proces, der kan være gavnlig at udforske med støtte fra netop psykolog/psykiater. Det er okay at tage imod den hjælp, selvom du oplever positive ændringer i øjeblikket. Selv hvis man er et god sted i livet er der ingen skam i at have lidt ekstra hjælp med på vejen. Og selvom du føler dig godt tilpas pt, kan professionel hjælp stadig være en god støtte til at hjælpe dig med at forstå og håndtere de underliggende årsager til din tidligere depresssion. Det handler ikke nødvendigvis om fortiden eller ligenu, men også om generelt at styrke din mentale sundhed.
Det er vigtigt at du anerkender og acceptere, at sorg og bekymringer er helt naturlige og forståelige reaktioner på de udfordringer du har. Tillad dig selv at føle disse følelser, det er okay at have negative følelser. Døm ikke dig selv for at være fx ked af det. Det kan også være en ide hvis du måske delte dine følelser og tanker med fx din søster eller en ven. Det er altid rart at have nogen tæt på sig man kan dele sine tanker med.
Det er også godt hvis du vedligeholder dine gode vaner fx med at spise sundt og være glad for at tage på arbejde. Disse vaner kan hjælpe og være en beskyttende faktor mod potentielt tilbagefald.
Jeg vil runde mit skriv af med et sidste råd; prøv at fokuser på nu’et- selvom det er forståeligt fremtiden kan virke skræmmende, så prøv at øve dig i at tænke på ligenu, og de ting der gør dig glad ligenu. Fx de mennesker der giver dig glæde. Måske kan meditation i bare fem minutter fx være en stor hjælp. At håndtere sværere og komplekse følelser kan være en lang proces, og det er vigtigt at tage små skridt i den rigtig retning for at få et bedre mentalt helbred.
Jeg håber mit skriv kan hjælpe dig lidt, og jeg vil sende en masse god energi i din retning.
Venlig hilsen Kylie