Bløder efter mens?

brevkassespørgsmål

Bløder efter mens?

brevkassespørgsmål af
josefine
16 år
Oprettet 4 måneder 2 uger siden

Hej! jeg er en 16 årig pige der først lige er begyndt at få finger af min kæreste. jeg blødte ikke de første ca 3 gange men de sidste 2 gange har det blødt lidt. det har ikke været tyk blod men mere noget blandet med udflåd. (lidt grænseoverskridende at skrive) men jeg vil bare gerne have lidt svar på min lille bekymring. første gang havde min mens stoppet så jeg troede egentlig bare ay det var det men det skete også 2. gang. håber du kan hjælpe Bh Jos

Svar:

Kære Josefine!

Tak for dit spørgsmål! Du skriver, at der i 2 tilfælde er kommet lidt blod blandet med udflåd, efter du har fået finger af din kæreste. Jeg forstår det sådan, at I endnu ikke har haft samleje. Jeg tror, at årsagen til, at der er kommet lidt blod kan skyldes "kønskransen". Kønskransen er en slimhinde krans inde i skeden med en åbning i midten, hvor menstruationsblodet kan komme ud. Der kan komme lidt revner eller rifter i kønskransen første gang man har samleje eller får finger og det kan bløde lidt. Det er ikke farligt og vil stoppe igen. Kønskransen blev tidligere kaldt jomfruhinden, men det kalder man den ikke mere, fordi mange har en del af kønskransen også efter, de er begyndt at have samleje.

Det er vigtigt for mig at sige, at du bare skal tage dig god tid med det hele. Det er vigtigt, at når din kæreste giver dig finger, så skal det føles dejligt. Tit er det godt at putte, kæle og kysse i lang tid indtil du har lyst til, at han rører ved dig mellem benene. Det er dig, der bestemmer hvornår du er klar til det og det er altid ok at sige, hvis det går for hurtigt eller at sige helt stop. Når du på et tidspunkt har lyst til at have samleje med ham, så husk kondom. Det beskytter både mod graviditet og kønssygdomme.

Håber det var et svar du kan bruge! Hvis du har flere spørgsmål eller føler dig bekymret, så er du altid velkommen til at skrive igen eller tale med din egen læge om det. Vi læger er helt vant til at tale om den slags, selvom det for dig måske kan føles lidt grænseoverskridende, som du skriver. Jeg kan også anbefale sexogsamfund.dk. Her kan du finde meget god information om sex og kærlighed.

Mange hilsner fra Gerda, læge

Gerdas billede
Gerda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål