Jeg tvinger mig selv til at spise Mark jeg kan ikke
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hey cyberhusdk.
jeg er en pige der er lige srattet på efterskole, og jeg har tabt mig 6 kilo på 2 måneder, og jeg føler mig meget træt, og rundtosset når jeg står op. jeg har sagt det til min læge og har taget 2 blodprøver, de siger at jeg bare mangler nogle vitaminer. Men jeg er lidt i tvilt jeg føler mig deprimeret og vil tigtig gerne tage på som mange synes er mærkelig, jeg tvinger mig til at spise men det er rigtig svært at få det ned, mine forældre ved ikke så meget omg det, og jeg tør heller ikke at sige så meget til dem, ja og har også tabt rigtig meget hår, men ja ved ikke lige hvad jeg præsis skal gøre vil bare rigtig gerne tage på men det er så svært bliver 16 om en uge og jeg er 166 og nu vejer jeg 51 :(

Svar:
Hej med dig
Det lyder slet ikke rart, hvad du går igennem nu, både med vægtab og svimmelhed og at du føler dig deprimeret. Men det er rigtig godt at du er gået til læge med det, for det lyder som en rigtig god idé med så pludselige forandringer. Jeg er ikke læge, så jeg kan desværre ikke fortælle dig, om der skulle være noget fysisk, som din læge burde være opmærksom på. Men selv hvis det eneste lægen kan finde af forklaring er mangel på vitaminer, så er det ikke en særlig god trøst i forhold til at du også føler dig deprimeret og bekymret. Hvis det bliver ved, også selvom du måske begynder at tage vitaminer, så synes jeg det lyder som en god idé at kontakte lægen igen. Hvis du har en oplevelse af, at din læge ikke lytter ordentligt til dig, er det også okay at tage en af dine forældre med, eller se en anden læge. Selvom en læge er rigtig dygtig, kan der jo godt være noget de overser, eller at man selv blev lidt for høflig og kommer til at sige at "det er måske ikke så slemt".
Hvis lægen ikke kan finde noget fysisk, kan du måske også prøve at tænke på om der er sket noget i dit liv, som kunne have påvirket dig meget. Har du selv lagt mærke til, om der er sket noget for dig i forbindelse med, at du er startet på efterskole? Hvis du har oplevet det som et meget stort skift i dine normale rutiner, savner dem derhjemme rigtig meget eller har være meget nervøs i den nye situation, så kan det også påvirke én fysisk. Når man er meget nervøs, stresset eller deprimeret, kan man godt opleve at miste appetitten, fordi der er noget andet, der fylder meget mere. Og hvis du ikke har spist særlig meget, kunne det også være skyld i svimmelheden og hårtabet. Det er slet ikke sikkert, det har noget med din oplevelse at gøre, men hvis både du og din læge har svært ved at finde noget fysisk, kunne det måske også være noget du kunne prøve at snakke med din læge om.
Uanset hvad du beslutter, tænker jeg det ville være rart for dig at fortælle det til dine forældre, eller måske et andet familiemedlem eller voksen du stoler på og har det godt med. Det lyder ikke rart at stå alene med, og en voksen eller en rigtig god ven kan være rare at tale med, eller for eksempel tage med til lægen, hvis man har brug for støtte til at få tingene sagt.
Jeg håber du får den hjælp du har brug for, for det er ikke meningen man skal være ked af det eller nervøs. Og så håber jeg du får en god tid på efterskolen.
Venlig hilsen
Agnete