Jeg føler jeg skal tisse når jeg prøver at falde i søvn
brevkassespørgsmål af
Ina
18 år
Hej Jeg har det problem at hver aften når jeg går i seng og skal til at falde i søvn føler jeg en trang til at gå på toilettet selvom jeg lige har været det. Den trang bliver ved og det eneste der afhjælper det er at holde mig selv i skridtet. Det har stået på virkelig længe, over et år og da det lige begyndte troede jeg det var blærebetændelse, det var det så ikke, så jeg tænkte at det nok var min hjerne der lavede sjov med mig, derfor lærte jeg lidt at leve med det. Jeg tror stadig det er psykisk da jeg førhen har haft det sådan konstant hver dag hele tiden og ikke kun om aftenen. Nu er jeg ved at være godt træt af det, jeg synes det er pinligt at når jeg sover hos min kæreste skal jeg ligge der og “pille“ mig selv i skridtet for at kunne sove. Har jeg været til fest og har drukket alkohol er følelsen der ikke og hvis jeg er rigtig træt er den der heller ikke. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære Ina.
Tak for dit spørgsmål! Du skriver, at du føler trang til at tisse ved sengetid, selvom du lige har tisset. Og at det hjælper, hvis du holder dig i skridtet, så jeg tolker det som om, det måske kan være gener omkring urinrøret, der gir dig følelsen.  Du har en kæreste og jeg går ud fra, at du er seksuelt aktiv.  Blærebetændelse, som du også selv nævner, skal udelukkes hos din egen læge. Og så skal du podes fra urinrøret for kønssygdomme. Chlamydia for eksempel kan give de symptomer, du beskriver. Chlamydia er en meget almindelig seksuelt overført bakterie, der er lusket, fordi den giver sparsomme symptomer hos os kvinder. Men den er vigtig at opdage og behandle, fordi langvarig infektion med bakteriel kan føre til nedsat fertilitet, altså nedsat mulighed for at blive gravid.  Altså : Du skal en tur op til din egen læge og lave en urinprøve og podes!
Håber, at det var et svar du kan bruge!
Godt nytår og mange hilsner fra Gerda