Ekstrem rødme

brevkassespørgsmål

Ekstrem rødme

brevkassespørgsmål af
Alexandra
17 år
Oprettet 2 uger 4 dage siden

Hej. Jeg er en lige på 17. Jeg kæmper utroligt meget med rødme I ansigtet. Det forekommer i alt fra almindelige samtaler med venmer og bekendte til når jeg skal sige noget i klassen. Npr jeg rødmer er det ikke bare kinderne men hele ansigtet der bliver nærmest tomat Rødt. Det gør mig utrolig usikker og det hæmmer mig meget i hverdagen. Jeg føler ikke at jeg kan gære alt det jeg gerne vil i skræk for at jeg vil ende med et ansigt så rødt som ild. Jeg ville høre om i kender til noget der kunne være årsagen eller om i kender til måder at kunne styre eller lære at styre sin rødmen på.

tak på forhånd denne hjælp betyder meget 

Svar: 

Kære Alexandra.

Jeg kan godt forstå, at du er meget frustreret over, at du ofte bliver rød i hovedet, og at det hæmmer dig. Det er nemlig ikke særligt rart at blive rød i hovedet, fordi mange ofte forbinder det med usikkerhed eller flovhed, og på den måde bliver det meget tydeligt, hvordan man har det, og det er ikke særlig rart. Med det sagt, så er det vigtigt at sige, at alle mennesker rødmer på et tidspunkt, så det er ganske normalt, men det kunne lyde som om, at der er noget mere på spil ved dig, som både kan handle om din krops biolog, men også noget psykisk.

Årsagen til rødmen

Allerførst vil jeg ganske kort fortælle, hvorfor man bliver rød i hovedet. Rødmen bliver nemlig styret af det autonome nervesystem, som fungerer uafhængigt af vores egen vilje, dvs. vi kan ikke bestemme over det. Helt konkret opstår rødmen via nervetråde, der sender besked ud til blodkarene, som udvider sig, hvilket giver en øget blodgennemstrømning. En faktor, der også spiller ind, er genetikken. Så nogle rødmer bare hurtigere og mere end andre. Rødmen er også en del af kroppens naturlige beredskab, fx når man arbejder hårdt fysisk eller man træner. Så kan man også blive rød i huden. Det sker pga. udvidelsen af blodkarrene gør, at musklerne får mere ilt, så de kan arbejde hurtigere. Så når man rødmer, har kroppen aktiveret sin "flygt eller kæmp" reaktion.

At du rødmer i alt fra almindelige samtaler til når du skal sige noget i klassen, kan handle om usikkerhed, nervøsitet eller at du bliver flov, men det kan egentlig også bare handle om at fokus er på dig. Og ikke at du nødvendigvis synes, at det er en negativ ting, men dit autonome nervesystem registrerer måske blot, at nu er du i "spotlyset", og reagerer ved at øge blodgennemstrømningen. Men det kan blive forstærket af, at du tænker "nu rødmer jeg". For hvis du selv bliver bevidst om det, så opstår helt sikkert (måske ubevidste) følelser som usikkerhed og skam/flovhed over at det sker, og så bliver det sikkert endnu værre. Hvilket så gør, at du ikke har lyst til at snakke videre, og at du dermed bliver begrænset i det, du gerne vil.

Så i bund og grund kan din rødmen altså handle om, at du genetisk har et mere følsomt autonomt nervesystem, og at du ubevidst kan komme til at forstærke de ubehagelige følelser, der opstår, når man rødmer. 

Kæmp for at få succesoplevelser 

Da du ikke rigtig kan arbejde i mod dit nervesystem, kan det nok ikke helt forsvinde, MEN. Vores psyke har rigtig meget magt over os, og derfor vil jeg anbefale dig, at du prøver at arbejde rigtig meget med dine tanker. Både når du står i situationer, hvor du rødmer, men også bare generelt. Jo mere du kan sige til dig selv, "ja, jeg rødmer, og hvad så, det skal ikke hæmme mig", jo bedre, og så handle efter det. Altså lad ikke din rødmen stoppe dig. Bliv ved med at snak, bliv ved med at ræk hånden op i timerne, selvom det kan føles ubehageligt, for jo større er sandsynligheden for, at du får nogle succesoplevelser, hvor du oplever at kunne gøre og sige lige det du ville på trods af rødmen. Og på den måde kan du måske snyde dit nervesystem til at forstå, at det ikke er en situation, hvor din krop skal være i beredskab, og dermed øge blodgennemstrømningen, men at det er en helt ufarlig situation. 

Du kan også prøve at italesætte det overfor dine venner, når det sker. Altså bare sig det som det er, fx at "nu kan du mærke at du bliver rød i hovedet, men det er altså ikke fordi du er nervøs. Det er bare din åndssvage krop", og så kan I måske grine lidt af det, og på den måde viser du også din krop, at det er helt ufarligt at snakke med dine venner. 

Fokus på vejrtrækning

Det kan sagtens tage tid før du får overbevist din krop om ikke at rødme, for det er mange situationer, du skal igennem, hvor du får flere succesoplevelser og kan prøve at "snyde" din krop. Men når det så sker, at du rødmer, så tag en dyb indånding, fokuser på din vejrtrækning, og prøv samtidig at tænk på noget andet. Din puls stiger sikkert også en anelse, fordi din krop er gået over i den her "kæmp eller flygt" reaktion, og med dybe vejrtrækninger og fokus på noget andet, kan du hjælpe pulsen med at falde igen. Og hvis det sker i fx klassen, så prøv at forestil at du kun taler med din lærer, og de andre er ikke til stede. 

Hvis du blusser helt op på halsen også, kan jeg anbefale dig at tage et tørklæde på, hvis du fx skal fremlægge og er bange for, at rødmen vil hæmme dig. Det kan hjælpe lidt mentalt, at du ved, at det så kun er i hovedet, du vil blive rød. 

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og vil prøve at kæmpe dig igennem din rødmen. Husk på, at det er helt naturligt for din krop at have den her reaktion, og at du virkelig skal fokusere på, at det ikke må begrænse dig, selvom det er svært og helt sikkert vil føles ubehageligt.. Hvis du har det dårligt med at være i fokus, og det måske er det, der gør at du rødmer, så kan jeg anbefale dig at opsøge en coach fx, som kan hjælpe dig med at give nogle redskaber til at håndtere at være i fokus. 

Mange hilsner Pernille 

 

Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program